Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies .

Akceptuję

Strefa wiedzy

Wykonanie: Delta Interactive
Back Jesteś tutaj: Home Strefa wiedzy Gospodarka Upominki biznesowe w Indiach

Upominki biznesowe w Indiach

23 maj 2013
A A A
Upominki pełnią ważną role w budowaniu relacji biznesowych w Indiach, które to z kolei mają niebagatelny wpływ na kształt współpracy z Indusami. Wzajemne obdarowywanie się jest sposobem komunikowania i budowania szacunku, uznania i przyjaźni.

Biznesmeni z Indii wierzą, że dawanie podarunków ułatwia przechodzenie do kolejnego życia (karma) i jest sposobem na poznanie intencji partnera biznesowego. Przy wręczaniu podarków ważna jest nie tyle jego wartości, co sam gest, pamięć o drugiej stronie oraz włożenie wysiłku w poznanie preferencji danej osoby, jej oczekiwań i gustu oraz wybranie prezentu. Nie musi on i nie powinien być drogi, inaczej może postawić osobę obdarowaną w trudnej sytuacji niemożności odwdzięczenia się podobnym prezentem. Nie powinny być również ekstrawaganckie, mogą nawiązywać do osoby lub firmy, od której pochodzą (np. gadżety firmowe lub produkty z dedykacją) lub też do osoby obdarowywanej (czyli odpowiadać jej/jego preferencjom).

Prezenty powinny być starannie wybrane, dobrze jeśli odnoszą się do kultury lub miejsca, z którego pochodzi obdarowujący – mogą to być wyroby sztuki ludowej, regionalne potrawy lub słodycze. Należy jednak uważać na prezenty alkoholowe, gdyż wielu Indusów go nie pije (również muzułmanie oraz sikhowie) oraz wykonane z naturalnej skóry, z uwagi na wegetarianizm i szacunek dla zwierząt mieszkańców Indii.

Dla mieszkańców Półwyspu Indyjskiego znaczenie ma również kolor prezentu. Azjaci zwracają większą uwagę na dobierany kolor ubrań, ozdób i prezentów. W Polsce znaczenie koloru towarzyszy głównie uroczystościom religijnym (ślub, pogrzeb, komunia), w Indiach ma to miejsce zdecydowanie częściej. Najczęściej spotykane kolory i ich znaczenie w kulturze indyjskiej to:

•    biały – nieszczęście, smutek po stracie bliskiej osoby, żałoba, pokój i czystość, spokój, kolor pogrzebowy, wcześniej był to jedyny kolor jaki mogła nosić wdowa,
•    czarny – zło i negatywność, ciemność, złość, apatia, brak uroku, ale używany również, aby zło odstraszyć,
•    czerwony – czystość, miłość, szczerość, piękno, bogactwo, siła, kolor ślubny, ale również symbol strachu i ognia, kolor boginii Durgi,
•    żółty – świętość, pomyślność, wiedza i nauka, pokój, medytacja, kolor leczniczy, symbol kupca,
•    zielony – nadzieja, nowy początek, cnota, natura i żniwa, kolor islamu,
•    niebieski – siła i życie, narodowy kolor w sporcie, kolor boga Kriszny,
•    szafranowy (pomarańczowy) – kolor świętych i ascetów, oznacza poszukiwanie światła oraz religijną abstynencję, reprezentuje ogień i czystość (nieczystości są niszczone w ogniu), kolor bitewny Rajputów (kasty wojowników).
Należy więc unikać koloru białego i czarnego, pozostałe kombinacje kolorów są raczej bezpieczne. Unika się więc pakowania prezentów w biały lub czarny papier, zamiast nich używając jasnych kolorów, np. zielonego, czerwonego lub żółtego, które są postrzegane jako szczęśliwe.

Rozważając konkretne propozycje prezentowe należy uważać na mnogość ich znaczeń i kontekstów, w jakich są ofiarowane. Przykłady dobrych prezentów to przede wszystkim:

•    słodycze (ptasie mleczko, chałwa, PrincePolo – uwaga na wysokie temperatury, krówki – ale bez tłumaczenia nazwy, tylko jako słodycze, krowa to święte zwierzę w Indiach),
•    albumy ze zdjęciami (zabytki turystyczne, przyroda, ciekawostki krajoznawcze),
•    polskie rękodzieło i wyroby sztuki ludowej,
•    potrawy regionalne,
•    polskie koszulki typu T-shirt (np. z flagą lub orłem),
•    kalendarz ścienny ze zdjęciami Polski,
•    kryształy,
•    bursztyny,
•    polskie kosmetyki,
•    puzzle,
•    coś dla dzieci (słodycze, kredki, autka, lalki, książki, ubranka, długopisy, maskotki),
•    gadżety firmowe (kalendarze, kubki),
•    czerwone róże.

Przykłady ryzykownych prezentów:

•    kwiaty – mają wiele znaczeń w kulturze Indii, dobrze upewnić się u florystki lub w kwiaciarni przy ich zakupie, szczególnie należy unikać białych kwiatów i plumerii/frangipani, gdyż używane są na pogrzebach. Bezpiecznym podarunkiem jest róża (np. czerwona),
•    drogie upominki – rodzą chęć odwdzięczenia się,
•    wykonane ze skóry, szczególnie wołowej i świńskiej,
•    alkohol (ewentualnie po bliższym poznaniu i poznaniu preferencji) – alkoholu nie piją muzułmanie, sikhowie, oraz wielu hindusów,
•    złoto, biżuteria lub produkty ze złota (drogie i wymieniane raczej w relacjach rodzinnych),
•    obrazki lub figurki psów i świń – muzułmanie uważają je za nieczyste.

Ofiarowując pieniądze lub czek, należy dać nieparzystą wartość – np. 101 dol. zamiast 100 dol. Indusi wierzą w szczęście nieparzystych numerów. Jest to jednak prezent zwyczajowo dawany członkom rodziny lub bliskim przyjaciołom, dlatego w relacjach biznesowych raczej niespotykany. To sama reguła dotyczy kwiatów – starajmy się wybierać ich nieparzystą ilość.

Prezenty z reguły nie są otwierane w obecności osoby obdarowującej, może się jednak zdarzyć, że Indus będzie nalegać na jego otwarcie, oczekując również uznania i wdzięczności za podarek. W innym wypadku należy podziękować za prezent, odłożyć na bok i otworzyć później. Prezenty wypada podawać i przyjmować oburącz (analogicznie jak wizytówkę), zdecydowanie nie wyłącznie lewą ręką, co jest uważane za niegrzeczne. Należy zaopatrzyć się w większą ilość prezentów, na wypadek, gdyby na spotkaniu zjawiła się większa niż planowana grupa osób.

Podczas nieformalnych spotkań czy posiłków gość może obdarować nas podarkiem mówiąc, że pochodzi od niego (czyli nie od firmy). Dobrze więc mieć ze sobą na wszelki wypadek drobną pamiątkę, aby zrewanżować się podarkiem osobistym.

Prezenty pełnią ważną rolę w budowaniu relacji biznesowych, dlatego tak ważne jest wcześniejsze zadbanie o ich przygotowanie. Jest to drobny gest, a jednak wyraźnie szerzej otwiera drzwi w późniejszych negocjacjach.

Adam Szymański
Autor zajmuje się doradztwem w handlu z krajami Azji
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.azjatyckibiznes.pl
www.import.namaste.com.pl