Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Rosja/ Premiera pierwszego Jeta od upadku ZSRR

26 wrzesień 2007
A A A

Z wielką pompą Rosja pokazała nowy samolot pasażerski, który ma podbić światowe rynki i przywrócić Moskwie miejsce światowego dostawcy samolotów.

Nowego Jeta, który może zabrać na pokład 110 pasażerów, wyprodukował państwowy Sukhoi w kooperacji z zachodnimi partnerami, między innymi amerykańskim Boeingiem oraz włoską Alenia i francuskim Snemca. Premiera samolotu jest ważnym krokiem w kierunku przywrócenia dawnej świetności rosyjskiemu przemysłowi lotniczemu.

Rosyjski samolot jest bezpośrednim konkurentem podobnych wielkościowo brazylijskich Embraerów i kanadyjskich Bombardierów. Loty testowe odbędą się w najbliższych miesiącach. Sukhoi zamierza produkować sześć samolotów miesięcznie, a pierwsza szóstka opuści fabrykę jeszcze w tym roku.

Pierwsze zamówienie na 400 milionów dolarów za 15 samolotów złożył rosyjski Aeroflot. Już teraz firma otrzymała 73 zamówienia, głównie od regionalnych rosyjskich przewoźników. Wśród klientów wymienia się włoskie linie Itali (planują zakup dziesięciu maszyn) i węgierski Malev (planuje zakup piętnastu maszyn).

Cena Superjeta jest bardzo atrakcyjna – 28 milionów dolarów, aż o 25% mniej niż konkurencyjnego Embraer 190.

Plany Sukhoi nie kończą się na Superjecie. Sukhoi już podwoił plany sprzedaży. Chociaż w ciągu dwudziestu lat firma zamierza wyprodukować 1800 egzemplarzy to na rynku ma pojawić się również większa wersja konkurencyjna dla Airbus SAS i Boeinga.

Na podstawie: bloomberg.com, bbc.co.uk