Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Przechwycenia rosyjskich samolotów w dniach 16 lutego - 1 marca


03 marzec 2015
A A A

W ciągu ostatnich dwóch tygodni, tj. od 16 lutego do 1 marca samoloty misji NATO Baltic Air Policing podrywały się dwukrotnie, aby przejąć rosyjskie maszyny.

8 tydzień roku (16-22 luty) upłyną bez alarmowego startu NATO-wskich samolotów. Dwukrotnie natomiast samoloty NATO podrywały się w zeszłym tygodniu. Za pierwszym razem zidentyfikowano dwa rosyjskie samoloty transportowe. Były to An-22 oraz An-72, które leciały bez planu lotu, ale używały transpondera oraz utrzymywały komunikację radiową z centrum kontroli lotów. Drugi przypadek dotyczył rosyjskiego samolotu zwiadowczego Ił-20, który leciał bez zapowiedzianego planu lotu, z wyłączonym transponderem, ale odpowiadał na komunikaty radiowe. Zidentyfikowane samoloty leciały w kierunku Kaliningradu i znajdowały się w międzynarodowej przestrzeni powietrznej.

Transponder jest to bezprzewodowe urządzenie, które odbiera i odpowiada na sygnały. Używane są w samolotach do lokalizacji, identyfikacji (system friend or foe) oraz w systemach zarządzania ruchem lotniczym.

Misja NATO Baltic Air Policing trwa od czasu wejścia państw bałtyckich do NATO w marcu 2004 roku. Ma ona na celu zapewnienie bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej tych krajów, gdyż nie posiadają one samolotów bojowych. W obecnej, 36 zmianie, biorą udział lotnicy z Polski, Włoch, Belgii oraz Hiszpanii.

Na podstawie: kam.lt