Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Cypr - rozwój z problemami w tle


30 kwiecień 2009
A A A
Cypr podobnie jak Malta, nie należał go grona państw z Europy Środkowo-Wschodniej i przez starą UE nie był z pozostałymi kandydatami identyfikowany. Badania opinii publicznej prowadzone przed rozszerzeniach w krajach byłej 15 pokazywały największe poparcie dla członkostwa właśnie Cypru i Malty, głownie dlatego że były to kraje kojarzone z zachodnią Europą oraz bogate. Cypr jednak wnosił razem z sobą do Wspólnot poważny problem jakim była i nadal jest kwestia podziału wyspy na cześć grecką i turecką. Cypr złożył wniosek o członkostwo w lipcu 1990 roku, negocjacje zaś rozpoczęły się w marcu 1998 roku. Na Cyprze Traktat Akcesyjny został ratyfikowany przez parlament, kraj był jedynym spośród kandydującej dziesiątki, który nie przeprowadził referendum

Przy negocjacjach z Cyprem na temat wstąpienia do UE ważnym problemem była kwestia podziału Cypru na część grecką i turecką. Unia chciała aby kwestia ta została rozwiązania przed akcesją Cypru, tak aby możliwe stało się wstąpienie do UE zjednoczonej wyspy. Referendum 24 kwietnia 2004 roku przeprowadzone z sprawie zjednoczenia wyspy zakończyło się jednak niepowodzeniem i 1 maja 2004 tylko grecka cześć wstąpiła do Unii.

Rozmowy z turecką częścią wyspy nadal są prowadzone, a przedstawiciele UE biorą w nich udział. Ponadto UE wspiera finansowo całą wyspę. W 2006 roku przeznaczono 259 milionów euro na pięcioletni program, który ma przygotować turecki Cypr do zjednoczenia i ma przeciwdziałać izolacji. Główne cele tego programu to rozwój ekonomiczny i społeczny, wsparcie dla budowy społeczeństwa obywatelskiego oraz akcja informacyjna w północnej część wysypy na temat UE,

Cypr posiada obecnie 6 miejsc w Parlamencie Europejskim, 4 głosy ważone w Radzie, oraz po 6 miejsc w Komitecie Ekonomiczno-Społecznym i Komitecie Regionów. Od 2004 posiada swojego komisarza w Komisji Europejskiej. Markos Kyprianou był do 2008 roku komisarzem ds. zdrowia i ochrony konsumentów. Wcześniej był on ministrem finansów na Cyprze. Zrezygnował z funkcji komisarza na rzecz ministra spraw zagranicznych Cypru i został zastąpiony na swoim stanowisku przez Androulla Vassiliou. Cypr ratyfikował Traktat Lizboński 3 lipca 2008 roku. Prezydencja Cypru przewidziana jest według kalendarza UE na drugie półrocze 2012 roku.

Cypr jest najbogatszym krajem spośród nowych członków UE. PKB wynosi tam pond 19 mld euro, zaś PKB per capita- 16,7 tys euro, niskie jest również bezrobocie, które mieści się w granicach 4%. Ze względu na dobrą sytuację gospodarczą udało się Cyprowi przyjąć euro już w 2008 roku. Oprócz kryterium zadłużenia, wszystkie pozostałe wymogi zostały spełnione. Stopa inflacji na Cyprze wynosiła 2%, czyli była niższa niż wartość referencyjna 3%. Cypr przez dwa wymagane lata należał też do Europejskiego Mechanizmu Kursowego II, gdzie wahania ich narodowych walut w stosunku do euro nie mogły przekroczyć +-15%, spełniając tym samym warunek stabilności kursu walutowego. Był też chwalony za niski deficyt finansów publicznych, który wynosił 2,1% PKB. Zadłużenie wynosiło 65,3%, przekraczając tym samym maksymalne 60%, ale Komisja Europejska podobnie jak w przypadku Malty podkreśliła jego tendencję spadkową i uznała to kryterium za wypełnione, obecnie zaś faktycznie dług jest niższy niż 60%.

Po wstąpieniu do UE, w latach 2004-2006 Cypr przeprowadził głębokie reformy gospodarcze, które miały zwiększyć konkurencyjność gospodarki, która opiera się głownie na turystyce. Sektor ten ma 20% udział w tworzeniu PKB Cypru. Dlatego też Cypr wstępując do UE liczył głownie na to, że zwiększy to jego wpływy z turystyki. Strategiczna pozycja geograficzna Cypru łączącego Europę z Azją i Afryką, wzmocniła się po akcesji UE. Wpłynęło to na przyciągnięcie inwestorów i przedsiębiorców z całego świata, którzy zakładają tu swoje przedstawicielstwa i oddziały, prowadząc poprzez Cypr międzynarodowe operacje handlowe i finansowe.

5-letni okres członkostwa Cypru w UE zaowocował rozwojem gospodarczym, który jest efektem nie tylko okresu członkostwa w UE, ale reform które zostały przeprowadzone już wcześniej, aby sprostać wymaganiom unijnym. Wymiernym dowodem na to jest sukces w postaci przyjęcia euro w 2008 roku. Ważne dla Cypru jest również wsparcie jakie Unia udziela jej w kwestii tureckiej części wysypy. Mimo że dotychczas nie rozwiązano tej kwestii, to UE zapewnia pomoc finansową kierowaną na potrzeby rozwoju północnej części wyspy, a także uczestniczy w rozmowach pomiędzy przywódcami obu części wyspy, wspierając ich wysiłki dla osiągnięcia kompromisu.