USA/ Yahoo! odrzuci ofertę Microsoftu
Kilka gazet oraz agencji prasowych, powołując się na wewnętrzne źródła w Yahoo!, podało, że firma odrzuci w poniedziałek, wartą ponad 44 miliardy dolarów, ofertę kupna złożoną przez Microsoft Microsoft zaoferował 31 dolarów za akcję Yahoo! – 62 proc. więcej iż wynosiły notowania w dniu ogłoszenia oferty. Wall Street Journal podaje, że zarząd Yahoo! nie zaakceptuje oferty niższej niż 40 dolarów. Oznaczałoby to 109 proc. premii dla akcjonariuszy w stosunku do kursu Yahoo! sprzed ogłoszenia oferty – 19,18 dolarów. Yahoo! nie przekroczył ceny 40 dolarów od dwóch lat.
Decyzja zarządu podnosi presję nałożoną na prezesa i założyciela Yahoo! Jerry’ego Yang by przedstawić inwestorom strategię podniesienia wartości spółki, która w ciągu ostatnich dwóch lat straciła połowę swojej wartości.
Yang może zmierzać w kierunku porozumienia z Google, największym rywalem Microsoft i Yahoo! na rynku reklam internetowych, lub próbować znaleźć innego nabywcę, np. News Corporation Ruperta Murdocha (również właściciela TV Puls)
Microsoft może próbować wrogiego przejęcia. W liście do zarządu portalu prezes Microsoft Steve Ballmer zaznaczył, że „Microsoft rezerwuje sobie prawo do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków by zapewnić, że udziałowcy Yahoo! dostaną możliwość zrealizowania wartości zawartej w naszej ofercie”.
Według New York Times prezes Google Eric Schmidt skontaktował się z Jerry Yang i zaproponował współpracę. Współpraca taka mogłaby obejmować outsourcing wyszukiwarki Yahoo! do Google, przez co Yahoo! oszczędziłby na kosztach dalszego rozwoju własnej wyszukiwarki oraz na partycypacji w przychodach z wyszukiwania. Istnieje przy tym realne niebezpieczeństwo, że regulacje antymonopolistyczne staną na przeszkodzie takiej współpracy. Właściciel News Corp. i serwisu społecznościowego MySpace.com Rupert Murdoch powiedział 4 lutego, że nie jest zainteresowany ubieganiem się o Yahoo!.
Akcje Microsoft potaniały o 12 proc. od czasu złożenia oferty za Yahoo!. Może to odzwierciedlać obawy rynku, że Microsoft już w pierwszej ofercie zaproponował zbyt dużo lub, że firma nie poradzi sobie z działalnością na wielu rynkach, innych niż produkcja oprogramowania.
W przypadku fuzji Yahoo! z Microsoft urzędy antymononopolowe w USA i Unii Europejskiej wyraziły zainteresowanie zbadaniem transakcji i jej wpływu na rynek.
Na podstawie: bloomberg.com, wsj.com, bbc.co.uk