Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Inter Mediolan: finanse


21 marzec 2010
A A A

Według magazynu Forbes" Inter Mediolan jest czternastym najdroższym klubem piłkarskim na świecie o wartości bliskiej 279 milionów euro. Według analityków Brand Finance marka Inter Mediolan w 2009 warta była 95 milionów euro i była to dziewiąta najdroższa marka klubu piłkarskiego. Z kolei według serwisu transfermarkt w styczniu 2010 szacunkowa wartość kart piłkarskich będących w dyspozycji Interu Mediolan przekraczała 361 milionów euro i była to 5 pod tym względem ekipa w Europie.

Image
fot. (cc) a.dit, flickr
1. Właściciel/Udziałowcy
1)    Rodzina Moratti, większościowi udziałowcy w firmie paliwowej Saras S.p.A obsługującej jedną z największych rafinerii w Europie.
2)    Pirelli

2. Wartość klubu:
Według magazynu „Forbes" Inter Mediolan jest czternastym najdroższym klubem piłkarskim na świecie o wartości bliskiej 279 milionów euro.

Na wartość klubu, poza aktywami trwałymi perspektywą finansową przychodów i kosztów, składają się również między innymi marka i wartość podpisanych kontraktów z piłkarzami. Według analityków Brand Finance marka Inter Mediolan w 2009 warta była 95 milionów euro i była to dziewiąta najdroższa marka klubu piłkarskiego. Z kolei według serwisu transfermarkt w styczniu 2010 szacunkowa wartość kart piłkarskich będących w dyspozycji Interu Mediolan przekraczała 361 milionów euro i była to 5 pod tym względem ekipa w Europie.

a.    Szacunkowa całkowita wartość klubu: 279 milionów euro (2009 r.) (1)
b.    Szacunkowa wartość zawodników (2009 r.) (3) – 361 milionów euro
c.    Szacunkowa wartość marki (5) – 95 milionów euro

3. Zyski (straty)
a.    Zysk operacyjny netto w 2008 r.: 17 milionów euro

4. Przychody
Inter Mediolan w sezonie 2008/2009 wygenerował przychody w wysokości 197 milionów euro, co pozwoliło mu zająć dziewiąte miejsce pod względem przychodów w Europie (bez wpływów z transferów piłkarskich). Wynik ten był jak dotąd najlepszym wynikiem klubu w historii, poprawiając rekordowy sezon 2005/2006, gdy Inter zarobił 188 milionów euro. Przychody Interu generowane są głównie przez wpływy z transmisji telewizyjnych, które stanową aż 59 procent wszystkich wpływów i jest to jeden z najwyższych wskaźników  spośród dwudziestu najbogatszych klubów europejskich. 27 procent przychodów powstaje w wyniku sprzedaży usług i reklam, a 14 procent przychodów generują wpływy z meczów. Zdaniem analityków Deloitte przychody z biletów i dnia meczu mogą wzrosnąć po przeprowadzce Interu na nowy stadion, który ma być ukończony najwcześniej w 2012 roku.  

a.    Przychody netto w sezonie 2008/2009 (bez transferów) – 197 milionów euro (2)

b.    Struktura przychodów (bez transferów zawodników)
i.    Transmisje telewizyjne – 115,7 miliona euro
ii.    Usługi / reklamy – 52,6 miliona euro
iii.    Przychody z dnia meczu – 28,2 miliona euro

c.    Zestawienie przychodów za ostatnie lata (bez transferów) (w milionach euro)
2004 – 152
2005 – 161
2006 – 188
2007 – 177
2008 – 173
2009 – 197

5. Sponsorzy
a.    Główny sponsor: Pirelli (9,3 miliona euro rocznie) (2)
b.    Sponsor uniformów: Nike (18,1 miliona euro rocznie) (2)
c.    Inni sponsorzy: Sky, Acer, Alice, Birra Moretti, Grupo Bancario Mediobanca, Eminflex, Kopron, Metis, Samsung, SDA, Shinelco, Sisal,TIM, Volvo (1)

6. Stadion
a.    Stadion: San Siro (Giuseppe Meazza),
b.    Miejsc: 82 995
c.    Rok budowy: 1926, renowacja w 1990 r.
d.    Własność: Miasto Mediolan, współdzierżawiony z AC Milan.
e.    Przeciętna liczba widzów na meczach Interu Mediolan: 55 tys. (6)

7. Marka
Szacunkowa wartość marki (2009) – 95 milionów euro.
Marka Interu Mediolan należy do najbardziej rozpoznawalnych marek sportowych na świecie.
Klub ma drugą najwyższą wartość marki wśród wszystkich klubów we Włoszech.

Według (5)  rankingu „Most Valuable European Football Brands 2009” przygotowanego przez Brand Finance marka Interu Mediolan warta jest 95 milionów euro i jest dziewiątą najdroższą marką wśród klubów piłkarskich.

8. Koszty, w tym płace (8)
W sezonie 2007/08 budżet płac Interu Mediolan wynosił  120 milionów euro i był najwyższy, równorzędnie z AC Milan, w Serie A.

9. Zadłużenie
Inter Mediolan wykazuje zadłużenie w wysokości 77 procent wartości klubu, czyli około 215 milionów euro. (1)

10. Silne strony
- stabilny długoterminowy inwestor. Rodzina Moratti działająca na rynku paliw i energii może traktować inwestycje w Inter jako dywersyfikację majątku.

11. Słabe strony

- Stadion – Przychody Interu ze sprzedaży biletów i wpływy z dnia meczu są bardzo niskie w porównaniu do czołowych klubów europejskich. Na tą sytuację wpływa niekorzystna struktura własności stadionu, który jest własnością miasta oraz fakt, że ze stadionu korzystają zarówno AC Milan jak i Inter.

- wysokie stawki podatku od dochodów osobistych PIT we Włoszech. Wysokie opodatkowanie płac we Włoszech sprawia, że kluby włoskie znajdują się w niekorzystnej pozycji  względem większości klubów z innych państw europejskich w kwestii budżetu płac i pozyskiwania oraz utrzymania najlepszych zawodników.

12. Szanse

- Poprawa warunków stadionowych. Klub buduje nowy stadion, który ma być gotowy najwcześniej w 2012 roku. Stwarza to szanse na przyciągnięcie nowych kibiców, podniesienie frekwencji oraz zwiększenie przychodów, również poprzez lepsze wykorzystanie powierzchni.

13. Zagrożenia
- Zmiana zasad udzielania praw do transmisji telewizyjnych na rzecz negocjacji praw przez całą ligę, a nie pojedyncze zespoły. Zmiana taka może doprowadzić do poważnego (nawet o ponad połowę) zmniejszenia przychodów Interu z transmisji telewizyjnych.

- Serie A najprawdopodobniej straci jedno miejsce w Lidze Mistrzów z obecnych 4 na rzecz niemieckiej Bundesligi od 2012 roku. Oznaczać to będzie trudniejsze kwalifikacje do Ligi Mistrzów dla wszystkich włoskich klubów.


14. Historia
a.    Rok założenia: 1908 r.
b.    Dotychczasowe osiągnięcia:

Rozgrywki międzynarodowe:
Puchar Europy / Liga Mistrzów – 2 razy
Puchar Interkontynentalny – 2 razy
Puchar UEFA – 3 razy
Superpuchar Europy – 2 razy

Rozgrywki krajowe:
Mistrzostwo Włoch – 17 razy
Puchar Włoch – 5 razy
Superpuchar Włoch – 4 razy

c.    Najważniejsze wydarzenia
FC Inter został założony 9 marca 1908 roku przez grupę działaczy, którzy nie zgadzali się na dominację Włochów w „Milan Cricket and Football Club" (dzisiaj AC Milan) i powołali odrębny klub Internazionale (czyli  międzynarodowy). Pierwszym prezydentem Interu został Giovanni Paramithiotti.  Już w dwa lata po założeniu, w 1910 roku, Inter po raz pierwszy zdobył mistrzostwo Włoch. W 1939 roku Inter zdobywa po raz pierwszy Puchar Włoch. Złote lata Interu nadchodzą z początkiem lat sześćdziesiątych, gdy menedżerem klubu jest Angelo Moratti. W 1963 roku Inter zdobywa kolejne (ósme) mistrzostwo kraju by sięgnąć w następnym roku po raz pierwszy Puchar Europy i Puchar Interkontynetalny. Inter jako jedna z nielicznych drużyn na świecie zdobywa oba te trofea również w następnym roku. Na kolejne sukcesy na arenie międzynarodowej Inter musi czekać do 1991 roku, gdy zdobywa Puchar UEFA. W 1995 roku Massimo Moratti kupuje Inter Mediolan. W 2006 roku długotrwałe inwestycje w klub przynoszą sukcesy w postaci tytułu mistrza Włoch i Inter zapewnia sobie dominację na kolejne cztery lata w Serie A.

Przypisy:

1)    http://www.forbes.com/lists/2009/34/soccer-values-09_Internazionale-Milan_340007.html
2)    Football Money League 2010
3)    http://www.transfermarkt.de/en/wettbewerb/IT1/serie-a/uebersicht/startseite.html
4)    http://www.sports-city.org/news_details.php?news_id=9726&idCategory=2
5)    http://www.brandfinance.com/uploads/pdfs/Brand%20Finance%20Most%20Valuable%20Football%20Brand% 202009.pdf

6)    http://en.wikipedia.org/wiki/San_Siro
7)    http://www.inter.it/aas/news/reader?L=en&N=24545&stringa=shareholders
8)    http://macedoniaonline.eu/content/view/5901/50/
9)    www.intermediolan.com
10)  www.fcinter.pl