Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Juventus Turyn, finanse


21 marzec 2010
A A A

Wartość rynkowa wg kursu akcji (na dzień 31 grudnia 2009): 555 milionów euro (1) Według magazynu „Forbes" Juventus Turyn jest dziewiątym najdroższym klubem piłkarskim na świecie o wartości bliskiej 452 milionów euro. Według analityków Brand Finance marka Juventus Turyn w 2009 roku warta była 88 milionów euro i była to dziesiąta najdroższa marka klubu piłkarskiego. Z kolei według serwisu transfermarkt w styczniu 2010 wartość kart piłkarskich będących w dyspozycji Juventus Turyn przekraczała 273 milionów euro i była to 8. pod tym względem ekipa w Europie.
Image
fot. (cc) Crystian Cruz, flickr
1. Właściciel/Udziałowcy

60 procent -  Rodzina Agnelli, potomkowie założyciela koncernu Fiat poprzez spółkę Exor S.p.A
32,5 procent – w obrocie giełdowym
7,5 procent - Spółka Lafico S.A.L, Libyan Arab Foreign Investment Company, libijski narodowy fundusz inwestycyjny powiązany z Muammarem Kadafim.

2. Wartość klubu:
Wartość rynkowa wg kursu akcji (na dzień 31 grudnia 2009): 555 milionów euro (1)
Według magazynu Forbes Juventus Turyn jest dziewiątym najdroższym klubem piłkarskim na świecie o wartości bliskiej 452 milionów euro.

Na wartość klubu, poza aktywami trwałymi perspektywą finansową przychodów i kosztów, składają się również między innymi marka i wartość podpisanych kontraktów z piłkarzami. Według analityków Brand Finance marka Juventus Turyn w 2009 warta była 88 milionów euro i była to dziesiąta najdroższa marka klubu piłkarskiego. Z kolei, według serwisu transfermarkt w styczniu 2010 wartość kart piłkarskich będących w dyspozycji Juventus Turyn przekraczała 273 milionów euro i była to 8 pod tym względem ekipa w Europie.
a.    Szacunkowa całkowita wartość klubu: 452 - 555 milionów euro (2009 r.) (1)(2)
b.    Szacunkowa wartość zawodników (2009 r.) (4) – 273 miliony euro
c.    Szacunkowa wartość marki (6) – 88 milionów euro

3.    Zyski (straty)
a.    Zysk operacyjny netto w 2008 r.: 29 milionów euro

4. Przychody

Juventus Turyn w sezonie 2008/2009 wygenerował przychody w wysokości 203,2 milionów euro, co pozwoliło mu zająć ósme miejsce pod względem przychodów w Europie (bez wpływów z transferów piłkarskich). Wynik ten był znacznie lepszy niż rok wcześniej, gdy Juventus nie grał w Lidze Mistrzów w wyniku relegacji w 2007 roku do Serie B za udział w aferze calciopoli, ale daleki od rekordowego 2006 r., gdy Juventus zarobił 231 milionów euro. Przychody Juventusu generowane są głównie przez wpływy z transmisji telewizyjnych, które stanową aż 65 procent wszystkich wpływów i jest to największa zależność od  telewizji spośród dwudziestu najbogatszych klubów europejskich. 8 procent przychodów generują wpływy z meczów i ten wynik, z kolei ,należy do najniższych spośród dwudziestu najbogatszych klubów europejskich. Zdaniem analityków Deloitte przychody z biletów i dnia meczu mogą wzrosnąć po przebudowie stadionu Delle Alpi na którym gra zespół, którego zakończenie planowane jest na 2011 rok.

a.    Przychody netto w sezonie 2008/2009 (bez transferów) – 203,2 milionów euro (3)

b.    Struktura przychodów (bez transferów zawodników)
i.    Transmisje telewizyjne – 132,2 miliona euro
ii.    Usługi / reklamy – 54,3 miliona euro
iii.    Przychody z dnia meczu – 16,7 miliona euro

c.    Zestawienie przychodów za ostatnie lata (bez transferów) (w milionach euro)
2004 – 199
2005 – 212
2006 – 231
2007 – 141
2008 – 168
2009 – 203

5. Sponsorzy

a.    Główny sponsor: New Holland (grupa Fiat, ok. 11 milionów euro rocznie)
b.    Sponsor uniformów: Nike (ok. 12 milionów euro rocznie)
c.    Inni sponsorzy: Sky, Banco Popolare, TIM, Birra Moretti, Trentino, Metis, L'Oreal, DSquared2, Air One, BetClick
Juventus po powrocie do Serie A przyjął wobec swoich sponsorów strategię „Less is more” zakładającą ograniczenie liczby partnerów krajowych i zagranicznych zapewniając im jednocześnie większą widoczność.

6. Stadion
a.    Stadion: Stadio delle Alpi, Juventus Arena
b.    Miejsc: 60 000
c.    Rok budowy: 1990
d.    Przebudowa: W miejscu Stadio delle Alpi od 2009 roku powstaje nowy stadion – Juventus Arena. Stadion ma mieć pojemność do 41 000, likwidacji mają ulec bieżnie lekkoatletyczne tak by kibice byli bliżej boiska. Zwiększeniu ulegnie również część komercyjna stadionu. Dzięki zamianom stadion ma się stać bardziej rentowany. Koszt przebudowy to ok. 100 milionów euro. (8)
e.    Własność: Juventus Turyn
f.    Przeciętna liczba widzów na meczach Juventusu (sezon 2005/2006): 30 tys. (9)

7. Marka
Szacunkowa wartość marki (2009) – 88 milionów euro.
Marka Juventus Turyn należy do najbardziej rozpoznawalnych marek sportowych na świecie.
Klub ma trzecią najwyższą wartość marki wśród wszystkich klubów we Włoszech.

Juventus ma przypuszczalnie najliczniejsze grono fanów we Włoszech spośród wszystkich klubów Serie A, jednak nie przekłada się to na wysoką frekwencję na stadionie w Turynie.

Według (6)  rankingu „Most Valuable European Football Brands 2009” przygotowanego przez Brand Finance marka Juventus Turyn warta jest 88 milionów euro i jest dziesiątą najdroższą marką wśród klubów piłkarskich.

8. Koszty, w tym płace (10)
W sezonie 2007/08 budżet płac Juventusu wynosił  115 milionów euro i był trzeci co do wielkości, za AC Milan i Interem Mediolan, w Serie A.

9. Zadłużenie
Juventus Turyn wykazuje zadłużenie w wysokości 5 procent swoich aktywów, czyli ok. 22 miliony euro.

10. Silne strony
- Stabilny długoterminowy sponsor - Fiat. Grupa Fiat, w której udziały posiada rodzina Agnellich posiadająca również akcje Juventusu stanowi stabilnego, wieloletniego partnera klubu.

- Rozpoznawalna marka. Juventus dysponuje rozpoznawalną, silną marką, jedną z najsilniejszych wśród wszystkich klubów włoskich.

11. Słabe strony
- Stadion i frekwencja – Przychody Juventusu ze sprzedaży biletów i wpływy z dnia meczu są bardzo niskie w porównaniu do czołowych klubów europejskich.

- Wysokie stawki podatku od dochodów osobistych PIT we Włoszech. Wysokie opodatkowanie płac we Włoszech sprawia, że kluby włoskie znajdują się w niekorzystnej pozycji  względem większości klubów z innych państw europejskich w kwestii budżetu płac i pozyskiwania oraz utrzymania najlepszych zawodników.

12. Szanse
- Poprawa warunków stadionowych. Klub buduje nowy stadion Juventus Arena, który ma być gotowy w 2011 roku. Stwarza to szanse na przyciągnięcie nowych kibiców, podniesienie frekwencji oraz zwiększenie przychodów, również poprzez lepsze wykorzystanie powierzchni.

13. Zagrożenia
- Zmiana zasad udzielania praw do transmisji telewizyjnych na rzecz negocjacji praw przez całą ligę a nie pojedyncze zespoły. Zmiana taka może doprowadzić do poważnego (nawet o ponad połowę) zmniejszenia przychodów Juventusu z transmisji telewizyjnych.

- Serie A najprawdopodobniej straci jedno miejsce w Lidze Mistrzów z obecnych 4 na rzecz niemieckiej Bundesligi od 2012 roku. Oznaczać to będzie trudniejsze kwalifikacje do Ligi Mistrzów dla wszystkich włoskich klubów.

14. Historia
a.    Rok założenia: 1897 r.
b.    Dotychczasowe osiągnięcia:

Rozgrywki międzynarodowe:
Puchar Europy / Liga Mistrzów – 2 razy
Puchar Interkontynentalny – 2 razy
Puchar Zdobywców Pucharów – 1 raz
Puchar UEFA – 3 razy
Puchar Intertoto – 1 raz
Superpuchar Europy – 2 razy

Rozgrywki krajowe:
Mistrzostwo Włoch – 27 razy
Puchar Włoch – 9 razy
Superpuchar Włoch – 4 razy

c.    Najważniejsze wydarzenia

Juventus został założony w 1897 roku przez uczniów jednego z turyńskich liceum jako Juventus Sport Club. W 1899 klub zmienił nazwę na FC Juventus. Od 1903 klub gra w obecnych, czarno białych strojach. Już w 1905 roku klub zdobył  pierwszy z blisko trzydziestu tytułów mistrza Włoch. W 1923 roku prezydentem klubu zostaje Edoardo Agnelli, syn założyciela koncernu samochodowego FIAT. Zaledwie trzy lata później, w 1926 roku, Juventus sięga po drugie w swojej historii mistrzostwo Włoch.  Pierwsza połowa lat trzydziestych to dominacja Juventusu we Włoszech. Klub z Turynu zdobywa pięć kolejnych tytułów mistrzowskich. Złota era klubu przypada w latach 1972 – 1996 gdy Juventus, poza kolejnymi mistrzostwami Włoch, zdobywa swoje pierwsze i kolejne puchary międzynarodowe, Puchar UEFA (1976), Puchar Zdobywców Pucharów (1984), Puchar Europy (1985) i Puchar Interkontynentalny (1985) . W następnych latach klub odgrywa pierwszoplanową rolę w Europie potwierdzając to zdobyciem kolejnego Pucharu Mistrzów (1996) i Pucharu Interkontynentalnego (1996). W 2006 roku Juventus zostaje ukarany za udział w aferze Calciopoli degradacją do Serie B, którą w następnym roku wygrywa, a w 2008 r. jest już drugi w Serie A.

Przypisy:
1)    http://www.juventus.com/site/eng/FIN_infoperazionisti.asp
2)    http://www.forbes.com/lists/2009/34/soccer-values-09_Juventus_340004.html
3)    http://www.deloitte.co.uk/dfml2009/UK_SBG_DeloitteFML2009.pdf
4)    http://www.transfermarkt.de/en/wettbewerb/IT1/serie-a/uebersicht/startseite.html
5)    http://www.sports-city.org/news_details.php?news_id=9726&idCategory=2
6)    http://www.brandfinance.com/uploads/pdfs/Brand%20Finance%20Most%20Valuable%20Football%20Brand%202009.pdf
7)    http://www.juventus.com
8)    http://en.wikipedia.org/wiki/Juventus_F.C.
9)    http://en.wikipedia.org/wiki/Stadio_delle_Alpi
10)    http://juventus.theoffside.com/competitions/scudetto/serie-a-the-classification-rated-by-salaries.html