Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Europa UE/ Kuneva przedstawia program polityki konsumenckiej

UE/ Kuneva przedstawia program polityki konsumenckiej


14 marzec 2007
A A A

Komisarz ds. ochrony konsumentów Meglena Kuneva na plenarnej sesji Parlamentu Europejskiego w Strasburgu (13.03) przedstawiła strategię polityki konsumenckiej na lata 2007-2013.

„Konsumenci powinni być świadomi swych praw, dokonując zakupów zarówno w tradycyjnych sklepach jak i drogą internetową”, powiedziała Kuneva na forum Parlamentu Europejskiego.

Wzmocnienie pozycji indywidualnego konsumenta, podniesienie stopy życiowej, ochrona przed oszustwami i nadużyciami, znajomość praw i możliwości znalazły się wśród priorytetów polityki.

Jako cele programu Komisarz Kuneva wymieniła wzrost świadomości konsumenckiej, lepszą informację o dostępnych produktach i usługach oraz pomoc organizacjom informującym o prawach konsumenta. Dodała też, że konieczna jest lepsza komunikacja między Komisją a tymi organizacjami, ale również między Komisją a Parlamentem Europejskim i rządami w państwach członkowskich.

Według Komisarz świadomość praw konsumenckich i umiejętność ich obrony są słabsze w tzw. nowych państwach członkowskich UE. Najwięcej uwagi w założeniach polityki poświęcono zatem koncepcjom harmonizacji prawa (kryteriów ujednolicenia przepisów w państwach członkowskich) w dziedzinie polityki konsumenckiej oraz projektowi dyrektywy dotyczącej kredytu konsumenckiego.
            
Jak wskazano w programie, konieczne jest zidentyfikowanie tych dziedzin, w których da się ujednolicić przepisy w taki sposób, aby wszyscy europejscy konsumenci mogli korzystać z tych samych praw w takim samym zakresie. „Harmonizacja nie może jednak oznaczać równania do dołu”- podkreśliła Kuneva.

Pani Komisarz apelowała do innych Komisarzy o współpracę, gdyż pomimo pełnej niezależności polityka konsumencka ma zarazem charakter horyzontalny. Jej prowadzenie wymaga wglądu w inne polityki unijne (zdrowia, ochrony środowiska, rynku wewnętrznego), co umożliwia kolegialna struktura Komisji.                                    

                                                                 ***

Ochrona konsumentów jest jedną z rozwijających się dziedzin polityki wspólnotowej. Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską stanowi, że "w celu promocji interesów konsumentów i zapewnienia wysokiego poziomu ich ochrony Unia Europejska ma przyczyniać się do ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych konsumentów oraz do promowania ich prawa do informacji, edukacji oraz do organizowania się do obrony własnych interesów".

Mająca wejść w życie za rok dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych to duży krok naprzód, który ułatwi ochronę praw konsumenckich.

Meglena Kuneva (ur. 22 czerwca 1957 r. w Sofii) - bułgarska Komisarz ds. Konsumenckich (od 1 stycznia 2007). Doktor prawa, dziennikarka, polityk, brała udział w negocjacjach Bułgarii z Unią Europejską.). Jako że nowa komisarz objęła tekę w połowie kadencji KE, w swych założeniach opiera się  na przyjętej już wcześniej Zielonej Księdze.

Na podstawie: eupolitix.com, ec.europa.eu, euractiv.com, ukie.gov.pl