UE/ Wyniki kontroli witryn linii lotniczych wskazują na nieprawidłowe praktyki
Jak wynika z raportu UE, jedna trzecia konsumentów jest podczas kupowania biletu lotniczego przez internet wprowadzona w błąd, w rezultacie czego przepłaca.
Wyniki ostatniego raportu UE są zatrważające - spośród 386 skontrolowanych witryn należących do linii lotniczych, 137 zostało ukaranych. Skontrolowano witryny z 13 krajów UE, oraz Norwegii. Co najgorsze tylko połowa ukaranych dokonała jakichkolwiek korekt. Klienci dokonujący zakupu przez internet nadal napotykają „poważne i powtarzające się trudności”.
Komisarz ds. ochrony konsumentów, Maglena Kuneva, tłumaczyła, że nieprawidłowości wyszły na jaw podczas kompleksowej kontroli. „Mam nadzieję, że sprzedawcy przekonali się o determinacji, z jaką Komisja interweniuje w imieniu konsumentów, tam gdzie zachodzi taka potrzeba”. Co ważne, powiedziała dziennikarzom Pani komisarz, jeśli nieprawidłowości nie zostaną poprawione do 1 maja 2009 roku, Komisji nie pozostanie nic innego jak interwencja.
Co do samych niezgodnych z prawem praktyk, możemy wyróżnić podawanie cen, które wprowadzało klientów w błąd, czy automatyczne zaznaczanie najdroższych opcji przy zakupie.
UE dąży, aby cena podawana w reklamie, czy w innym ogłoszeniu płatnym, była ceną ostateczną, aby klient z łatwością orientował się w ograniczeniach promocji, oraz warunkach umowy.
Podczas przeprowadzania kontroli, Komisja doszła do wniosku, że gdy kara dotyczyła firm z danego kraju, poprawała dotyczyła 55 proc. witryn, natomiast gdy karano firmy mające swą siedzibę w innym kraju odsetek zaprzestania nieprawidłowych praktyk wynosił zaledwie 9 proc.
Komisja ma zamiar odczekać do maja 2009 roku i wtedy, zastanowi się nad podjęcie wyraźniejszych kroków w stounku do firm stosujących nieprawidłowe praktyki.
Na pdostawie: europa.eu, euobserver.com