Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Daleki Wschód Chiny/ Szybkie pociągi dla szybkiej gospodarki

Chiny/ Szybkie pociągi dla szybkiej gospodarki


18 kwiecień 2007
A A A

Chiny dołączyły we wtorek do grona państw posiadających szybką kolej. Nowe składy będą osiągać prędkość powyżej 200 km/h i pomogą sprostać wyzwaniu dla infrastruktury, jakie niesie coraz bardziej mobilne chińskie społeczeństwo.

Chińskie koleje zmagają się z dynamicznie rosnącym popytem na przewozy pasażerskie i towarowe. Posiadając jedynie 6% światowej długości linii kolejowych, w zeszłym roku przewiozły one co czwartego pasażera na świecie. Szacuje się, iż dzięki wprowadzeniu szybkich pociągów, liczba pasażerów, których będą w stanie przewieźć chińskie koleje, wzrośnie o ponad 18%. Analogicznie, ilość towarów zwiększy się o ponad 12%.

ImagePierwszy ze 140 pociągów pokonał debiutancką trasę z Szanghaju do miasta Suzhou w 39 minut, przyczyniając się do skrócenia czasu podróży o połowę. Do końca tego roku, liczba nowoczesnych składów wzrośnie do 257.

Pociągi będą w stanie osiągnąć prędkość ponad 200 km/h na długości 6003 km specjalnie przystosowanych torów, na niektórych odcinkach zbliżając się do 250 km/h. Jest to jedynie ok. 14% całej długości chińskiej sieci kolejowej, zaś na pozostałych 36000 km będą wprowadzone ograniczenia prędkości. Jednocześnie, jak podkreśla wiceminister kolejnictwa Hu Yadong, jest to więcej przystosowanych do takiej prędkości tras niż w dziewięciu państwach europejskich.

Nowe składy będą kursować przede wszystkim na trasach łączących delty trzech wielkich rzek oraz pomiędzy głównymi ośrodkami miejskimi. Ocenia się, że nowe usługi mogą ugruntować pozycję kolei w przewozie pasażerskim na krótkich i średnich dystansach (poniżej 1000 km). Na dłuższych trasach, walkę o bardziej zamożnych klientów prawdopodobnie nadal będą wygrywać linie lotnicze.

Obecnie przewiduje się dalsze modernizacje istniejącej infrastruktury, a także budowę nowych linii kolejowych, przeznaczonych wyłącznie dla przewozów pasażerskich, które pozwolą na podróż z prędkością 300 - 350 km/h.

Na podstawie: China Daily, BBC.