Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Pierwszy chiński Airbus opuścił fabrykę

23 czerwiec 2009
A A A
W położonej w pobliżu miasta Tianjin fabryce we wtorek (23.06) oficjalnie zaprezentowano pierwszy wyprodukowany w Chinach samolot koncernu Airbus. „Nasza linia montażowa w Tianjin i pierwszy wyprodukowany tu samolot to kamień milowy w rozwoju naszego długotrwałego strategicznego partnerstwa z Chinami. Zbudujemy silną przyszłość wraz z chińskim przemysłem lotniczym i dla niego” powiedział obecny w Chinach prezes koncernu Thomas Enders.

Image
(cc) michael blechinger
„Wyprodukowanie pierwszego Airbusa w Chinach jest historycznym momentem dla współpracy chińsko-europejskiej” wtórował mu Huang Xingguo, burmistrz miasta Tianjin. „Postaramy się, aby ta współpraca przynosiła kolejne pozytywne efekty” dodał.

Operujący na średnich dystansach Airbus A320 został sprzedany firmie leasingowej Dragon Aviation, a latać nim będą klienci chińskich linii lotniczych Sichuan Airlines. Do końca roku koncern zamierza wyprodukować jeszcze dziesięć tego rodzaju maszyn, a w 2011 r. miesięcznie produkowane mają być cztery samoloty.

Airbus ma nadzieję, że posiadanie fabryki w Chinach pozwoli na łatwiejszy dostęp błyskawicznie rozwijającego się chińskiego rynku oraz uzyskanie strategicznej przewagi nad swoim największym konkurentem – Boeingiem. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat Chiny będą potrzebować 2,8 tys. nowych samolotów pasażerskich i transportowych, a wartość zamówień może sięgnąć 330 mld dol.

„Fabryka w Chinach jest wielką zaletą Airbusa, jednak dla przyszłych zamówień kluczowym czynnikiem będą ceny” uważa Li Lei, analityk China Securities. Jego zdaniem jednak A320 doskonale wpisują się w charakterystykę rosnącego chińskiego rynku przewozów pasażerskich.

Boeing posiada w Chinach jedynie fabryki produkujące części do swoich maszyn, natomiast nowa maszyna Airbusa została w całości wyprodukowana w zakładzie pod Tianjin. To jedyna taka fabryka koncernu położona poza Europą. W 51 proc. należy ona do Airbusa, pozostałe udziały są w rękach chińskiego konsorcjum.

Do 2016 r. w Tianjin wyprodukowane ma być łącznie 266 samolotów. Szef koncernu w Chinach Laurence Barron nie wykluczył jednak, że maszyny z Chin trafią także na rynki zagraniczne. „Powinniście traktować Tianjin tak samo jak Tuluzę czy Hamburg. Nie ma powodów, aby w przyszłości miejscowe A320 nie trafiły do linii lotniczych innych niż chińskie” stwierdził.

Na podstawie: chinadaily.com.cn, news.bbc.co.uk