Liverpool: finanse
Magazyn „Forbes" oszacował wartość klubu na 710 mln euro. W ten sposób angielski klub znalazł się na czwartej pozycji. Marka klubu została w roku 2009 wyceniona na 150 mln euro i znalazła się na ósmym miejscu rankingu Brand Finance. Klub otrzymał notę AA (very strong), jednak jego pozycja pogorszyła się w stosunku do 2008 roku. Łączna wartość wszystkich zawodników, z których korzysta klub, przekracza 325 mln euro.
28 Marca 2007, Amerykańscy inwestorzy i właściciele drużyn NHL, George Gillet i Tom Hicks podpisali umowę kupna Liverpool Football Club. Gillet, właściciel Montreal Canadiens połączył siły z Hicksem właścicielem Dallas Stars (NHL) oraz Texas Rangers (Baseball League), aby złożyć najlepszą ofertę i przejąć LFC.
2. Wartość klubu
Magazyn Forbes oszacował wartość klubu na 710 mln euro. W ten sposób angielski klub znalazł się na czwartej pozycji. Marka klubu została w roku 2009 wyceniona na 150 mln euro i znalazła się na ósmym miejscu rankingu Brand Finance. Klub otrzymał notę AA(very strong) jednak jego pozycja pogorszyła się w stosunku do 2008 roku. Łączna wartość wszystkich zawodników, z których korzysta klub przekracza 325 mln euro.
3. Zyski (straty)
Zysk operacyjny netto: 40 mln euro
4. Przychody
Pod względem przychodów klub zajął w roku 2009, siódmą pozycję w Europie, z wynikiem 210 mln euro. Najważniejszym źródłem dochodów okazała się sprzedaż praw do transmisji. Przychód tutaj przekroczył 87 mln euro czyli około 40 proc. całości. Wyraźnie wzrosły również dochody z reklam – 80 mln euro. Sprzedaż biletów przyniosła kasie klubu ponad 50 mln euro.
5. Sponsorzy
Carlsberg – duński browar, który został założony w 1847 roku przez Jacoba Jacobsena. 8 sierpnia 2002 roku minęło dziesięciolecie współpracy firmy z drużyną Liverpool F.C. Napis Carlsberg widnieje na koszulkach The Reds.
Adidas – niemieckie przedsiębiorstwo produkujące ubrania, odzież oraz perfumy. Z Liverpoolem współpracuje od 1985 roku produkując dla niego komplety strojów piłkarskich.
Orange – jedna z najbardziej popularnych sieci komórkowych w Wielkiej Brytanii oraz Europie. Została utworzona w 1994 roku. Jest oficjalnym Partnerem The Reds w sprawie komunikacji telefonicznej.
MBNA – największy producent kart kredytowych, który współpracuje także z Manchestere United i połową drużyn Premiership.
Lucozade Sport – producent napojów energetycznych, działający od 1990 roku na terenie Wielkiej Brytanii. Sponsorem Liverpoolu jest od 1991 roku. Dostarcza napoje dla całego zarządu i drużyny.
Lucozade Sport Science Academy – spółka powstała w 2003 roku. Wytwarza wyższej jakości oraz bardziej energetyczne napoje niż Lucozade Sport, które trafiają również do The Reds, ale także do trenerów i piłkarzy z całego świata.
6. Stadion
Anfield – stadion użytkowany przez Liverpool. Zbudowany został w 1884 r. i początkowo wykorzystywany był przez Everton. FC W 1892 r. w wyniku sporu, Everton przeniósł się na Goodison Park, zaś na Anfield rozgrywa swoje mecze od tego czasu Liverpool Obiekt może pomieścić 45 362 widzów.
7. Marka
Szacunkowa wartość marki (2009) wyniosła około 150 milionów euro. W rankingu Brand Finance Liverpool zajęła szóste miejsce z notą AA (very strong).
8. Zadłużenie
Liverpool ma zadłużenie, które sięga 237 milionów funtów długu. Royal Bank of Scotland wywiera coraz większą presję na klub. RBS chce, by do końca lipca tego roku klub spłacił 100 milionów długu. W innym wypadku właściciele klubu Tom Hicks i George Gillett Junior będ zmuszeni do sprzedaży Liverpoolu.
9. Silne strony
Klub posiada wciąż niewykorzystany potencjał, który drzemie w tradycji Liverpoolu. Działacze mają w planach rozpoczęcie długofalowej współpracy ze sponsorami, która ma pomóc w wypromowaniu klubu w nowych regionach świata. W ubiegłym roku Liverpool podpisał umowę sponsorską z internetową firmą bukmacherską 188bet. Kontrakt ma na celu przede wszystkim zwiększyć popularność wicemistrza Anglii na azjatyckim rynku. Biorąc pod uwagę bardzo silną pozycję 188bet w Azji klub planuje szeroko zakrojoną akcję marketingową w Chinach, Japonii i kilku innych krajach. Kontrakt z klubem przedłużył również o cztery lata Carlsberg (począwszy od sezonu 2010/11), który sponsoruje drużynę już od 17 lat.
10.Słabe strony
Problemem drużyny jest wzrastające zadłużenie. Lekarstwem na nie jest emisja nowych akcji, z których szacowany dochód miałby wynieść 100 milionów funtów, które w całości zostaną przeznaczone na redukcję zadłużenia. Trudności sprawiają również powtarzające się konflikty między właścicielami na trenerem Rafaelem Benitezem. Wciąż wstrzymywana jest budowa nowego stadionu (Stanley Park), w oczekiwaniu na poprawę sytuacji finansowej na świecie. Blokuje to częściowo wykrozstanie w pełni potencjału klubu.
11. Historia
FC Liverpool został założony 15 marca 1892 roku w portowym mieście Liverpool w północno-zachodniej Anglii. Mecze rozgrywają na stadionie Anfield. Zbudowany został w 1884 r. i początkowo wykorzystywany był przez Everton F.C. Powstanie klubu można zawdzięczać wielebnemu Chambersowi, który wówczas przewodził kościołowi pod wezwaniem Świętego Domingo. Równie wielki wkład miał John Houlding – członek angielskiego MP i burmistrz Liverpoolu. Obaj wywołali sytuację, w której Everton opuścił Anfield, co było początkiem tworzenia Liverpool Football Club. FC Liverpool stał się jednym z największych klubów na świecie. Hymn zespołu jest znany na całym świecie - „You'll Never Walk Alone".
Najważniejsze sukcesy:
Mistrzostwo Ligi (18 razy): 1900-01, 1905-06, 1921-22, 1922-23, 1946-47, 1963-64, 1965-66, 1972-73, 1975-76, 1976-77, 1978-79, 1979-80, 1981-82, 1982-83, 1983-84, 1985-86, 1987-88, 1989-90,
Zdobywca Pucharu Anglii (7 razy): 1965, 1974, 1986, 1989, 1992, 2001, 2006
Zdobywca Pucharu Ligi angielskiej (7 razy): 1981, 1982, 1983, 1984, 1995, 2001, 2003
Zdobywca Pucharu Europy (5 razy): 1977, 1978, 1981, 1984, 2005
Zdobywca Pucharu UEFA (3 razy): 1973, 1976, 2001
Zdobywca Superpucharu Europy (3 razy): 1977, 2001, 2005