Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Europa Wakacje bez bagażu w UE - coraz rzadziej

Wakacje bez bagażu w UE - coraz rzadziej


30 lipiec 2009
A A A

Według informacji przekazanych we wtorek (28.07.2009) przez Antonio Tajaniego, włoskiego wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej odpowiedzialnego za transport, ilość bagażu zgubionego przez linie lotnicze podczas przelotów w skali światowej spadła z 42,8mln sztuk w roku 2007 do 32,8mln sztuk w roku ubiegłym. Jest to pierwszy zanotowany spadek ilości gubionych sztuk bagażu od 5 lat. Pomimo 20%-go spadku w porównaniu z rokiem 2007 dane wciąż nie napawają zbytnim optymizmem. Tylko w Europie w ciągu każdego dnia zagubionych zostaje około 10 000 sztuk bagażu. Według danych SITA (Societe Internationale de Telecommunications Aeronautiques), która sporządziła raport dotyczący bagażu lotniczego w okresie od stycznia do października 2008 roku na każdy 1000 pasażerów przypadało 14,3 sztuki zgubionego bagażu lotniczego. Zgodnie z raportem, najważniejszą przyczyną utraty bagażu jest zaginięcie podczas transportu z jednego samolotu do drugiego podczas lotów z przesiadką. W ten sposób ginie obecnie 49% wszystkich utraconych sztuk bagażu. Wskaźnik ten wykazuje tendencję spadkową, wg raportu jeszcze w 2005 roku wynosił on 61%. Innymi ważnymi przyczynami są również: niezaładowanie na pokład samolotu (16%), błąd w oznaczeniu bagażu (13%), a także zaniedbania wynikające z winy lotniska (8%).

Wiceprzewodniczący Tajani określił taką ilość gubionego bagażu jako „nadmierną i niemożliwą do zaakceptowania”. Powiedział również, że „powinniśmy dostarczyć obywatelom odpowiednie instrumenty w celu adekwatnej ochrony praw pasażerów”. Dodał, że obecnie takie środki nie istnieją. Pasażerowie, którzy ucierpią w wyniku utraty lub uszkodzenia bagażu mogą starać się o odszkodowanie, którego wartość określa się jako 1000 SDRs. SDR jest to jednostka rozliczeniowa stosowana przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Aktualne kursy tejże w stosunku do walut krajowych znaleźć można na stronie internetowej MFW. Obecnie wartość odszkodowania to maksymalnie ok. 1100 euro lub 4600zł.

Antonio Tajani nie chciał ujawnić, które lotniska mają szczególnie niepokojące statystyki dotyczące zagubionego bagażu. Za to zgodnie z osobnym raportem Stowarzyszenia Europejskich Linii Lotniczych za sezon zimowy 2008/2009 największą liczbą gubionych sztuk bagażu mogą się „poszczycić” linie Iberia (19,2 na każdy 1000 pasażerów). Prymusem są za to linie Turkish Airlines z wynikiem 4,5 na każdy 1000 przewiezionych pasażerów.

Komisarz przedstawił także swoje propozycje w zakresie zmian koniecznych do poprawy sytuacji w omawianej dziedzinie. Na początku 2010 roku chce on zwołać konferencję w tej sprawie, której celem miałoby być dokładniejsze jej zbadanie, a następnie zmiana pod odpowiednim kątem prawa unijnego dotyczącego przewozu bagażu lotniczego. Obecne ma już 7 lat. Tajani chce również ujednolicenia prawa dotyczącego maksymalnej wagi przewożonego bagażu podręcznego. Obecnie regulacje te są zróżnicowane i zależą od każdego przewoźnika, co czyni je nieprzejrzystymi i trudno zrozumiałymi dla konsumentów.

Na podstawie: www.europa.eu, www.sueddeutsche.de, www.diepresse.com, www.imf.org, www.sita.aero