UE: Raport w sprawie barier w handlu internetowym
Raport, opublikowany przez Komisję Europejską pokazuje, że obywatele UE, podczas internetowych zakupów, ograniczeni są głównie do sklepów krajowych. Analiza przeprowadzona przez Komisję Europejską (KE) pokazuje, że zamówienia u sprzedawcy z innego kraju UE nie są realizowane w 60 proc. przypadków, a w przypadku Polski - nawet w 67 proc. Do takiego wniosku doszli komisyjni eksperci, którzy anonimowo próbowali złożyć w sieci ponad 11 tys. zamówień na najbardziej popularne produkty, takie jak aparaty fotograficzne, ubrania czy książki. Transakcji nie można było sfinalizować, bowiem sprzedawca albo odmawiał wysyłki za granicę albo pojawiały się trudności z ponadgranicznym transferem pieniędzy.
Komisyjni eksperci zwracają uwagę, że taka sytuacja uderza w tych, którzy tracą przez to szansę na tańsze zakupy. Nawet włączając koszty transportu, w większości krajów co najmniej połowę produktów można za granicą kupić taniej niż u krajowych sprzedawców. W połowie krajów połowa produktów, które chcieli kupić eksperci, była dostępna tylko za granicą. W przypadku Polski internauci mogą kupić w innych krajach połowę produktów taniej niż "u siebie". Według KE problemem jest fakt, że obywatele Polski nie mogą w praktyce zakupić ponad 30 procent towarów ze sklepów internetowych innych krajów UE. Pojawiają się bowiem problemy z wysyłką lub transferem zapłaty.
KE zwraca uwagę, że przeprowadzone badania pokazują w jak dużym zakresie europejski jednolity rynek nie sprawdza się w przypadku sprzedaży detalicznej przez internet. Większy wybór produktów dla konsumentów na naszym ogromnym europejskim rynku mogłyby stać się dostępne wprost przez internet, ale w rzeczywistości granice krajów są w dalszym ciągu przeszkodą dla kupujących.
Komisarz do spraw konsumentów, Meglena Kunewa wymienia podstawowe przeszkody. Według niej są to między innymi różnice w przepisach o ochronie konsumentów, różne stawki VAT czy normy i opłaty dotyczące recyklingu towarów, które sprawiają, że przedsiębiorstwa chcące handlować za granicą muszą sobie radzić z mozaiką zróżnicowanych reguł. Dodała ona, że liczba osób dokonujących zakupów on-line, wzrósł od 2006 do 2008 r. z 27 do 33 procent, to odsetek kupujących towary poza granicami swojego kraju nadal pozostał niezmieniony.
Na podstawie: euobserver, euactiv