Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies .

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Styl Film Wróg u bram

Wróg u bram

07 grudzień 2013
A A A
"Wróg u bram" to kino wojenne w najlepszym wydaniu. Twórcom tego filmu udało się w sposób chyba doskonały oddać realia bitwy o Stalingrad, która była jednym z przełomowych momentów drugiej wojny światowej.  Reżyser rozpoczął swoje dzieło od epickiego wprowadzenia w wojenne realia w postaci  widowiskowej sceny przedstawiającej przeprawę radzieckich żołnierzy przez Wołgę. A jest to tylko przedsmak tego co czeka na widza. Przedsmak piekła Stalingradu, pokazanego w najdrobniejszych szczegółach.

Jak każdy szanujący się film wojenny, także "Wróg u bram" posiada sceny batalistyczne, jednak za wyjątkiem tych z początku filmu, są on tłem dla pełnych dramatów losów jednostek uwikłanych w wojenną zawieruchę.

Główną postacią w filmie jest Wasilij Zajcew (Jude Law) prosty pasterz z Uralu, który w wyniku przypadkowego odkrycia jego talentu strzeleckiego przez pewnego oficera politycznego, komisarza Daniłowa (Joseph Fiennes) zostaje snajperem - bohaterem. Pisze o nim prasa, piszą do niego ludzie radzieccy, a on zabija coraz to nowych nieprzyjaciół. Z czasem sprawy się jednak komplikują... .

Specjalnie po Zajcewa przybywa z Niemiec instruktor tamtejszej szkoły dla snajperów Major König (Ed Harris) - mistrz w swoim fachu. Sprawy komplikują się jeszcze bardziej, gdy pojawia się piękna Tanja Czernowa (Rachel Weisz). Wkrótce widz może podziwiać starcie dwóch snajperskich asów i nie mniej dramatyczną walkę o względy Tanji toczoną przez Zajcewa i Daniłowa.

Dobra obsada przyniosła efekt w postaci dobrej gry aktorskiej. Warto wspomnieć w tym kontekście szczególnie o kreacjach Eda Harrisa i Juda Law. Odtwarzani przez nich bohaterowie to twardzi, odważni żołnierze, którzy wzbudzają sympatię i szacunek. W zasadzie prawie do samego końca widz kibicuje im obu, bo nawet ostatnie starcie nie przesądza, kto ze strzelców posiadł większy kunszt we władaniu karabinem snajperskim, choć jeden na pewno okazał się lepszym człowiekiem.

"Wróg u bram" to też rozprawa z komunizmem. Charakter tego systemu poznajemy już na początku filmu, kiedy widzimy jak młodzi radzieccy żołnierze wiezieni są na front w zamkniętych na kłódkę bydlęcych wagonach, a później traktowani jak mięso armatnie. Znamienna jest również metamorfoza komisarza Daniłowa. Ten oficer polityczny i propagandzista uświadamia sobie bowiem w pewnym momencie, że system, w który tak wierzył i któremu służył, jest utopią, bo człowiek zawsze będzie tylko i aż człowiekiem. "Wróg u bram" to obraz godzien polecenia dla wszystkich tych, którzy interesują się historią i wielką polityką. Czas poświęcony na tę produkcję z pewnością nie będzie zmarnowany.