Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies .

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Słownik

Słownik

Istnieje 30 wpisów w słowniku
Szukaj definicji (dozwolone są wyrażenia regularne)
Zaczynająć się Zawiera Dokładny terminBrzmi jak

Słowniki

Wszystkie A B C D E F G H I J K L M O P Q R S T U V W X Y Z
Pojęcie Definicja
Bahrajn

Ambasada Królestwa Bahrajnu

 

Klingelhöfer Str. 7, D-10785 Berlin

tel. (0-0 49 30) 868 777 77

fax (0-0 49 30) 868 777 88

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wydział Konsularny

tel. (0-0 49 30) 868 777 99

Bananowa wojna
Spór handlowy pomiędzy USA i UE na forum Światowej Organizacji Handlu, dotyczący cła na import bananów. UE chciałaby chronić swoją produkcję bananów wraz z produkcją wytwarzaną w niektórych swoich byłych koloniach, przed napływem importu z plantacji będących własnością USA w Kolumbii, Kostaryce, Nikaragui i Wenezueli. Ochrona ta realizowana jest poprzez zamrożenie kwot importu. Spór o handel bananami zaostrzył się tuż przed wznowieniem rozmów o liberalizacji światowego handlu towarami rolnymi. Jak informuje agencja AFP Waszyngton popiera Ekwador, Gwatemalę i inne kraje Ameryki Łacińskiej w sporze o dyskryminowanie tamtejszych producentów przez Brukselę. UE chroni produkcję bananów od 1993 r. Ich cena w UE w konsekwencji wzrosła o ponad 40%. Światowa Organizacja Handlu WTO oceniła ten fakt jako złamanie zasad wolnego handlu. UE została zmuszona do zmiany zasad lub zapłacenia odszkodowania. W 2001 r. USA i UE wypracowały kompromis, zgodnie z którym kwota importu "bananów dolarowych" została zwiększona z 100 tys. ton do 2 653 tys. ton. Unia nadal preferuje niektóre kraje Afryki, Karaibów oraz regionu Pacyfiku zezwalając im na eksportowanie pewnej ilości bananów bez płacenia ceł. Handlowcy z Ameryki Południowej nie mają dostępu do tych kwot i płacą cła w wysokości 176 dolarów za tonę.
Autor: Anna Jórasz
Bangladesz

Ambasada Ludowej Republiki Bangladeszu

 

Wassenaarseweg 39, 2596 CG The Hague

tel. (0-0 31 70) 328 3722

fax (0-0 31 70) 328 3524

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Barbados

Wysoka Komisja Barbadosu

 

1 Great Russell Street, GB-London WC1B 3ND

tel. (0-0 44 20) 76 31 49 75

fax (0-0 44 20) 73 23 68 72

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Bałkany a integracja europejska
W stosunku do zachodnich krajów bałkańskich UE rozwinęła Proces Stabilizacji i Stowarzyszenia (SAP) ułatwiający przygotowanie do ich możliwego przyszłego członkostwa w UE. Pakty stabilizacji i stowarzyszenie (SAA) zostały również podpisane z Chorwacją i Macedonią. W styczniu 2003 r. Prezydencja Grecka wraz z Przewodniczącym Komisji Europejskiej zaprosiła kraje bałkańskie do kandydowania do przyszłego członkostwa w UE. Chorwacja złożyła swój wniosek 21 lutego 2003. W październiku 2005 r. Unia Europejska rozpoczęła negocjacje akcesyjne z Chorwacją. 15-16 grudnia 2005 r. Rada Europejska podjęła decyzję o przyznaniu Macedonii statusu państwa kandydującego, ale bez otwierania negocjacji. W październiku 2005 r. Unia Europejska rozpoczęła negocjacje mające na celu zawarcie Porozumień o stabilizacji i stowarzyszeniu (PSS) z Serbią i Czarnogórą, a w listopadzie - z Bośnią i Hercegowiną, z uwagi na to, że oba te kraje spełniły niezbędne i wymagane na tym etapie warunki na drodze do zjednoczenia. Podobne negocjacje, od stycznia 2003 r., są prowadzone z Albanią. W kwietniu 2005 r. Komisja Europejska przyjęła komunikat podkreślający, że niezależnie od przyszłego statusu Kosowo powinno nadal być mocno związane z postępującym zbliżeniem się zachodniej części Bałkanów do UE.
Belgia

Ambasada Królestwa Belgii

ul. Senatorska 34, 00-095 Warszawa

tel. (0-22) 551 28 00

fax (0-22) 828 57 11

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Wydział Wizowy: fax (0-22) 551 28 88

Biuro Oficera Łącznikowego

(policja i wymiar sprawiedliwości)

tel. (0-22) 826 24 70, fax (0-22) 826 24 97

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Przedstawicielstwo Regionu Flamandzkiego

Dom Dochodowy

Al. Ujazdowskie 51

00-536 Warszawa

tel. (0-22) 828 08 78

fax  (0-22) 827 81 36

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Biuro Radcy Rolnego Regionu Flamandzkiego

Jägerstrasse 52, 10117 Berlin

tel. (0-0 49 30) 20 64 25 09

fax (0-0 49 30) 20 64 25 45

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Przedstawicielstwo Wspólnoty Francuskiej i Regionu Walońskiego

ul. Skorupki 5, 00-546 Warszawa

tel. (0-22) 583 70 01

fax (0-22) 583 70 03

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Biuro Ekonomiczne, Handlowe i Inwestora Zagranicznego

Regionu Brukseli-Stolicy

tel. (0-22) 850 00 85, 850 00 86

fax (0-22) 827 87 09

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Benchmarking
Benchmarking (również benchmarking najlepszych praktyk) jest to praktyka znajdująca zastosowanie w zarządzaniu, a w szczególności w zarządzaniu strategicznym polegająca na ocenie porównawczej procesów i praktyk stosowanych przez organizację z stosowanymi w organizacjach uważanych za najlepsze w danym sektorze. Wynik analizy służy jako podstawa doskonalenia procesów i przygotowania do wdrożenia najlepszych praktyk. Benchmarking może być jednorazowy, ale często jest traktowany jako proces ciągły poprzez który organizacje zmieniają swoje procesy.
Autor: Filip Topolewski
Benin

Ambasada Republiki Beninu

 

Uspenskij per. 7, Moskwa

tel. (0-0 7 495) 699 23 60,

699 79 85

fax (0-0 7 495) 699 02 26

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

BEP
Ang. Break Even Point, próg rentowności  wielkość produkcji lub wartość produkcji, przy której całkowite koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo (czyli koszty zmienne i stałe) zrównują się z jego przychodami ze sprzedaży. Firma w progu rentowności nie osiąga zysku ani nie ponosi straty, a jej wynik finansowy jest równy zero. Próg rentowności obliczmy według wzorów: BEP (ilościowy) = KS/(C  KZj), gdzie KS całkowite koszty stałe C  cena KZj  jednostkowe koszty zmienne Ilościowy próg rentowności informuje, powyżej jakiej ilości sprzedanych produktów firma wypracuje zysk. BEP (wartościowy) = KS/(C  KZj)C = KS/(1  KZ/S), gdzie KZ  całkowite koszty zmienne S  sprzedaż (cena x ilość) Wartościowy próg rentowności informuje, powyżej jakiej wartości sprzedaży firma wypracuje zysk. Progu rentowności używa się do oceny projektów inwestycyjnych i kondycji firm.
Autor: Marta Buchowiec
Berlaymont
Centralna siedziba Komisji Europejskiej Brukseli. 13-piętrowy budynek o powierzchni blisko 200 tys. m kw. zaprojektowany przez belgijskiego architekta, Georges De Vestel. Budowano go w latach 1963-69. Po oddaniu do użytku urzędować w nim będzie ok. 3 tys. pracowników Komisji Europejskiej. Budynek został opuszczony w 1992 i poddany renowacji po tym, jak odkryto w nim azbest.
Autor: Anna Jórasz
Berlin Plus
Porozumienie o współpracy pomiędzy UE i NATO w zakresie udostępniania Unii zasobów militarnych Sojuszu. Zbiór kluczowych dokumentów o współpracy uzgodniony przez obie organizacje 17 marca 2003 roku. Pięć dni wcześniej podpisane zostało Porozumienie UE-NATO w sprawie bezpieczeństwa informacji, zezwalające na wymianę i obrót niejawnych informacji i materiałów, zgodnie z wzajemnie stosowanymi zasadami bezpieczeństwa. Określenie "Berlin-Plus" odnosi się do faktu, że spotkanie w 1996 roku, podczas którego ministrowie spraw zagranicznych NATO zgodzili się tworzyć Europejską Tożsamość Bezpieczeństwa i Obrony (ESDI) oraz udostępnić i na te potrzeby zasoby Sojuszu, odbyło się w Berlinie. Porozumienia "Berlin-Plus" mają na celu uniknięcie niepotrzebnej duplikacji środków i obejmują cztery elementy. Są to: zapewnienie UE dostępu do planowania operacyjnego NATO; udostępnienie Unii Europejskiej zdolności i wspólnych zasobów NATO; europejskie opcje dowodzenia w ramach NATO dla operacji prowadzonych przez Unię Europejską, w tym rozwinięcie europejskiej roli Zastępcy Naczelnego Dowódcy Sił Sojuszniczych NATO w Europie (SACEUR); a także adaptacja systemu planowania obronnego NATO uwzględniającego dostępność sił dla operacji UE. Wypracowano szczegóły techniczne dotyczące udostępniania, monitorowania i odbioru zasobów i zdolności NATO podczas operacji kierowanych przez Unię Europejską. Zastępca SACEUR (którym zawsze jest Europejczyk) może także być dowódcą operacyjnym misji prowadzonej przez UE. Unia i NATO uzgodniły procedury konsultacji w kontekście misji prowadzonej przez UE, korzystającej ze wspólnych zasobów i zdolności Sojuszu. Uzgodniono porozumienie w sprawie stworzenia "spójnych i wzajemnie wzmacniających się wymogów odnośnie do zdolności". Wspólne ćwiczenia UE-NATO w dziedzinie zarządzania kryzysowego - mające przetestować cały szereg obowiązujących umów o konsultacji i współpracy w sytuacji kryzysu - odbyły się w listopadzie 2003 roku.
Autor: Anna Jórasz
Bessa
Termin oznaczający długotrwały spadek cen papierów wartościowych lub cen towarów notowanych na giełdzie, potocznie zwany rynkiem niedźwiedzia. Bessie towarzyszy wzmożona sprzedaż papierów wartościowych i towarów, która dodatkowo przyczynia się do spadku ich cen. W czasie jej trwania dochodzić może do tymczasowych wzrostów cen zwanych korektami. Bessa może trwać od kilku miesięcy do kilku lat. Jej przeciwieństwem jest hossa (rynek byka).
Autor: Marta Buchowiec
BEUC
Europejska Organizacja Konsumencka powstała w 1992r., siedziba w Brukseli. Jest to federacja 32 narodowych organizacji konsumenckich z 21 krajów europejskich, jedna z najaktywniejszych grup interesu w UE. Dzięki działaniom lobbingowym tej organizacji w 1995r. powstała Dyrekcja Generalna ds. Polityki Konsumenckiej.
Autor: Anna Jórasz
Bezpieczny Internet Plus
Program przewidziany na lata 2005-2008, którego celem jest promowanie bezpiecznego korzystania z internetu i nowych technologii sieciowych, szczególnie przez dzieci oraz zwalczanie treści sprzecznych z prawem i treści niechcianych przez użytkowników końcowych. W programie mogą uczestniczyć osoby prawne z siedzibą w Państwach Członkowskich, osoby prawne z siedzibą w państwach EFTA będących Stronami Porozumienia EOG, osoby prawne z siedzibą w państwach trzecich oraz organizacje międzynarodowe, jeżeli ich uczestnictwo skutecznie przyczyni się do realizacji programu.
Autor: Anna Jórasz
Biała Księga
Dokument Komisji Europejskiej we wstępnej fazie stanowienia wtórnego prawa wspólnotowego  w fazie planowania działalności ustawodawczej. Oficjalne, konkretne propozycje. Może być poprzedzona tzw. Zieloną Księgą  cel: rozpoczęcie w UE deba ty i prowadzenie koncultacji. Określa długofalowe priorytety UE i sposoby ich realizacji. Komisja Europejska przedkłada ją do przyjęcia Radzie Unii Europejskiej (dawniej przedkładano białe księgi Radzie Europejskiej). Po zaakceptowaniu białe księgi stają się obowiązującym w Unii programem działania w danej sferze i danym obszarze.
Autor: Anna Jórasz