Demonstracje pilotów na europejskich lotniskach
Na dwudziestu dwóch lotniskach europejskich oraz w Brukseli odbyły się demonstracje pilotów na rzecz zmniejszenia liczby godzin pracy. Martin Chalk, przewodniczący związku pilotów "European Cockpit Association" (ECA), podczas przemowy w Brukseli zwrócił uwagę, że unijna polityka wydłużania czasu pracy powoduje "zbyt duże wyczerpanie" u pilotów i reszty załogi samolotów.
Dodał, że około 20% wypadków jest powodowanych właśnie przez przemęczenie, które działa podobnie do alkoholu. Zaznaczył, że podobna sytuacja występuje w Stanach Zjednoczonych, gdy zmęczenie załogi doprowadza również do katastrof. Chalk wezwał Komisję Europejską do podjęcia decyzji w tej sprawie. Argumentował to tym, aby nie dopuścić w Europie do sytuacji podobnej do tej z USA.
Przewodniczący ECA powołał się na badania, przeprowadzone przez szwajcarską firmę Moebus Aviation z Zurychu, na zlecenie Europejskiej Agencji Bezpieczeńśtwa Lotniczego (EASA). Udowadniają one, że czas, jakie według unijnych norm może spędzić pilot w kokpicie jest zbyt długi. Przewiduje on prawie 12 godzin pracy, podczas gdy nowe badania zalecają skrócenie tego okresu o co najmniej dwie godziny.
Daniel Hoeltgen, prezes EASA, uznał żądania pilotów za przedwczesne. Powiedział, że aktualnie konsultuje się z Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), następnie planuje konsultacje publiczne. Reformy dotyczące norm pracy pilotów planuje zakończyć w 2012 roku.
Na podstawie: bbc, cnn