Wakacje bez bagażu w UE - coraz rzadziej
Wiceprzewodniczący Tajani określił taką ilość gubionego bagażu jako „nadmierną i niemożliwą do zaakceptowania”. Powiedział również, że „powinniśmy dostarczyć obywatelom odpowiednie instrumenty w celu adekwatnej ochrony praw pasażerów”. Dodał, że obecnie takie środki nie istnieją. Pasażerowie, którzy ucierpią w wyniku utraty lub uszkodzenia bagażu mogą starać się o odszkodowanie, którego wartość określa się jako 1000 SDRs. SDR jest to jednostka rozliczeniowa stosowana przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Aktualne kursy tejże w stosunku do walut krajowych znaleźć można na stronie internetowej MFW. Obecnie wartość odszkodowania to maksymalnie ok. 1100 euro lub 4600zł.
Antonio Tajani nie chciał ujawnić, które lotniska mają szczególnie niepokojące statystyki dotyczące zagubionego bagażu. Za to zgodnie z osobnym raportem Stowarzyszenia Europejskich Linii Lotniczych za sezon zimowy 2008/2009 największą liczbą gubionych sztuk bagażu mogą się „poszczycić” linie Iberia (19,2 na każdy 1000 pasażerów). Prymusem są za to linie Turkish Airlines z wynikiem 4,5 na każdy 1000 przewiezionych pasażerów.
Komisarz przedstawił także swoje propozycje w zakresie zmian koniecznych do poprawy sytuacji w omawianej dziedzinie. Na początku 2010 roku chce on zwołać konferencję w tej sprawie, której celem miałoby być dokładniejsze jej zbadanie, a następnie zmiana pod odpowiednim kątem prawa unijnego dotyczącego przewozu bagażu lotniczego. Obecne ma już 7 lat. Tajani chce również ujednolicenia prawa dotyczącego maksymalnej wagi przewożonego bagażu podręcznego. Obecnie regulacje te są zróżnicowane i zależą od każdego przewoźnika, co czyni je nieprzejrzystymi i trudno zrozumiałymi dla konsumentów.
Na podstawie: www.europa.eu, www.sueddeutsche.de, www.diepresse.com, www.imf.org, www.sita.aero