Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Świat Ameryka Południowa Am. Łacińska/ Nie będzie dostaw samolotów do Wenezueli

Am. Łacińska/ Nie będzie dostaw samolotów do Wenezueli


23 styczeń 2006
A A A

Amerykańskie władze powiadomiły rząd Hiszpanii i przedsiębiorstwo EADS-CASA, że wniosek o pozwolenie na sprzedaż Wenezueli 12 samolotów został rozpatrzony odmownie. W uzasadnieniu decyzji strona amerykańska stwierdziła, że "choć rząd Hugo Chaveza został wybrany w sposób demokratyczny", wenezuelski przywódca podważa działalność instytucji demokratycznych.

Według Waszyngtonu Chavez wywiera naciski na środki masowego przekazu i opozycję, a jego "działania i częste deklaracje" przyczyniają się do zwiększenia niestabilności w regionie. Sprzedaż samolotów mogłaby dodatkowo "skomplikować sytuację".

Największy kontrakt w historii hiszpańskiego przemysłu wojskowego,
opiewający na łączną kwotę 1,7 mld euro, podpisano w Caracas w listopadzie ubiegłego roku. Oprócz samolotów kontrakt dotyczył 8 okrętów patrolowych (czterech do ochrony wybrzeży i czterech przystosowanych do nadzoru otwartego morza)produkowanych przez stocznię Navantia w Kadyksie, których eksport, z racji konstrukcji opartej wyłącznie na  hiszpańskich komponentach, nie budził większych oporów. Natomiast sprzedaż 10 samolotów transportowych C-295 i dwóch patrolowych CN - 235 związana była z koniecznością wystąpienia do władz USA o specjalną licencję, ze względu wykorzystanie w ich konstrukcji amerykańskich technologii budowy silnika i systemów nawigacyjnych.

Rząd USA podkreślił, że powyższa decyzja nie będzie miała wpływu na
ewentualne kolejne zamówienia dla EADS-CASA, i że postanowienia dotyczą "wyłącznie kwestii związanych z rządem Wenezueli".

na podastawie: "El Pais", "ABC", "El Mundo"