Chińczycy otworzyli fabrykę samochodów w Europie
Bułgaria jest siedzibą pierwszej w Europie fabryki marki Great Wall Motors. W planach jest produkcja 50 tysięcy aut rocznie oraz zatrudnienie dwóch tysięcy pracowników.
Na początek produkowane będą dwa modele, SUV i auto miejskie. Prezes koncernu, Feng Ying Wang, liczy na to, że w przyszłości większa liczba modeli produkowanych w Bułgarii znajdzie nabywców w krajach europejskich. Jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie montażu trzech kolejnych modeli.
Innym chińskim koncernem zainteresowanym produkcją w Europie jest Chery Automobile. Przejął już fabrykę Fiata na Sycylii i od 2013 roku zamierza produkować auta marki Quoros, dostępne tylko na rynku europejskim. Geely Motors, który przejął markę Volvo jest zainteresowany rynkiem brytyjskim. Wejście na europejski rynek nie udało się inwestorom z Youngman Lotus Automobile, którzy chcieli w 2011 roku przejąć upadającego Saaba. Nie zgodził się na to właściciel szwedzkiej marki, General Motors, co było bezpośrednią przyczyną jej końca.
Auta produkowane w Bułgarii będą dostępne już od nieco ponad ośmiu tysięcy euro. Jest to mniejsza kwota, niż potrzebna na zakup koreańskiego Hyundai`a i20 co stanowi konkurencję dla tego segmentu aut. Dużym znakiem zapytania jest jednak jakość materiałów do produkcji oraz bezpieczeństwo pasażerów.
W uroczystości otwarcia fabryki zlokalizowanej około sto pięćdziesiąt kilometrów od Sofii uczestniczył premier Bułgarii Bojko Borysow. Liczy on na szybkie wprowadzenie chińskich aut na rynek.
Na podstawie: bbc.co.uk, wyborcza.biz, blogs.ft.com, gwm.com.cn