Przechwycenia rosyjskich samolotów nad Bałtykiem w kwietniu
W marcu samoloty misji NATO Baltic Air Policing startowały 11 razy, aby przechwycić rosyjskie samoloty.
2 kwietnia przechwycono samolot transportowy Ił-76 lecący do Obwodu Kaliningradzkiego. Samolot leciał bez planu lotu, ale miał włączony transponder oraz utrzymywał komunikację radiową.
6 kwietnia przechwycono samolot bombowy Su-25. Nie zgłosił on wcześniej swojego lotu, miał wyłączony transponder oraz nie utrzymywał komunikacji radiowej z centrum kontroli lotów.
Przechwycono ponadto samolot zwiadowczy Ił-20 lecący z wyłączonym transponderem i bez planu lotu, ale utrzymywał komunikację z centrum kontroli lotów. W podobny sposób zachowywał się przechwycony samolot bombowy Su-24.
Ponadto 10 kwietnia litewski śmigłowiec Mi-8 musiał zidentyfikować rosyjski okręt. Była to korweta klasy Stereguchij z Bałtyckiej Floty. Została zidentyfikowana 34 mile morskie od wyłącznej strefy ekonomicznej Litwy.
14 kwietnia samoloty misji Baltic Air Policing wystartowały z Szawli, aby przejąć Su-24, który leciał bez zgłoszonego planu lotu, nie utrzymując komunikacji radiowej oraz lecąc z wyłączonym transponderem.
17 kwietnia po raz kolejny myśliwce z Szawli musiały poderwać się w trybie Alpha Scramble, aby przejąć morski samolot patrolowy Ił-38. Samolot zgłosił plan lotu i utrzymywał komunikację radiową, ale miał wyłączony transponder.
18 kwietnia przechwycono samolot zwiadowczy Ił-20. Leciał on zgodnie z planem lotu, utrzymywał komunikację, ale miał wyłączony transponder.
Myśliwce NATO podrywały się także, aby zidentyfikować i eskortować samolot transportowy Ił-76 oraz transportowiec An-26. Oba samoloty leciały zgodnie ze zgłoszonym planem lotu wraz z włączonymi transponderami oraz utrzymując kontrolę radiową z centrum kontroli lotów.
W dniach 27 kwietnia – 3 maja przechwycono także dwa transportowce: Ił-76 który leciał bez zgłoszonego planu lotu, ale miał włączony transponder oraz utrzymywał kontrolę radiową oraz An-22 który wcześniej zgłosił plan przelotu oraz utrzymywał kontrolę radiową, ale miał wyłączony transponder.
Dodatkowo 30 kwietnia litewski niszczyciel min Skalvis (M-53) podczas patrolu morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej Litwy otrzymał meldunek od statku ochraniającego budowę kabla elektrycznego łączącego Szwecję z Litwą. Statki budujące kabel otrzymały wiadomość od rosyjskiej marynarki, w którym rozkazano im zmianę kursu lub opuszczenie danego fragmentu morza, w związku z ćwiczeniami strzelniczymi. Skalvis zidentyfikował trzy rosyjskie okręty znajdujące się w wyłącznej strefie ekonomicznej Litwy.
Misja NATO Baltic Air Policing trwa od czasu wejścia państw bałtyckich do NATO w marcu 2004 roku. Ma ona na celu zapewnienie bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej tych krajów, gdyż nie posiadają one samolotów bojowych. W obecnej, 36 zmianie, biorą udział lotnicy z Polski, Włoch, Belgii oraz Hiszpanii.
Na podstawie kam.lt, delfi.lt