Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Niemcy: KE chce skarżyć Berlin za myto dla obcokrajowców


09 czerwiec 2015
A A A

Według medialnych doniesień 18 czerwca Komisja Europejska wstąpi na drogę sądową z pozwem przeciwko Niemcom za wprowadzenie myta dla kierowców samochodów osobowych. Zdaniem UE nowa opłata ma dyskryminacyjny charakter i obciąży zwłaszcza obcokrajowców.

"Zainicjujemy postępowanie w sprawie uchybienia przez Niemcy zobowiązaniom państwa członkowskiego UE w związku z planowanym wprowadzeniem przez nie myta dla samochodów osobowych, ponieważ dyskryminuje ono kierowców zagranicznych i narusza przez to prawo unijne" – anonimowo tłumaczy dziennikowi „Die Welt” członek Komisji Europejskiej.

Wikipedia CommonsNa niemieckie myto już w połowie maja, czyli krótko po zatwierdzeniu ustawy przez Bundesrat, poskarżyła się do KE Austria, która złożyła wniosek o szybkie przeprowadzenie postępowania kontrolnego w celu ustalenia, czy niemieckie winiety są zgodne z prawem unijnym.

Zgodnie z kontrowersyjnym w samych Niemczech projektem wpływy z myta mają zasilić budżet państwa kwotą 500 mln euro rocznie. Środki te mają zostać w całości przeznaczone na rozbudowę infrastruktury drogowej. Wysokość rocznej opłaty za korzystanie z niemieckich autostrad ma zależeć od pojemności silnika pojazdu oraz emisji spalin, ale możliwy będzie również zakup winiet dziesięciodniowych oraz dwumiesięcznych. Średni koszt winiety ma wynieść 74 euro. Ustawa ma wejść w życie z początkiem 2016 roku.

Według przygotowanego dla KE raportu z lutego br. myto narusza zasadę niedyskryminacji obywateli pozostałych krajów UE. Wprowadzenie myta zostanie bowiem zrekompensowane niemieckim kierowcom w postaci obniżenia podatku drogowego. W ten sposób koszty poniosą de facto jedynie zagraniczni użytkownicy autostrad. Prawo UE zabrania zaś dyskryminacji obywateli innych krajów Wspólnoty w jakiejkolwiek formie.

Bundestag przyjął ustawę 28 marca br. Unia Europejska zapowiadała, że oficjalnie zbada zgodność ustawy z prawem unijnym dopiero po jej wejściu w życie.

Ustawę przygotowało Ministerstwo Transportu kierowane przez Alexandra Dobrindta (CSU). Wprowadzenie myta dla zagranicznych kierowców było warunkiem wejścia bawarskiej partii do koalicji rządowej jesienią 2013 roku.

Źródła: Deutsche Welle, Die Welt.