Niemcy: KE chce skarżyć Berlin za myto dla obcokrajowców
Według medialnych doniesień 18 czerwca Komisja Europejska wstąpi na drogę sądową z pozwem przeciwko Niemcom za wprowadzenie myta dla kierowców samochodów osobowych. Zdaniem UE nowa opłata ma dyskryminacyjny charakter i obciąży zwłaszcza obcokrajowców.
"Zainicjujemy postępowanie w sprawie uchybienia przez Niemcy zobowiązaniom państwa członkowskiego UE w związku z planowanym wprowadzeniem przez nie myta dla samochodów osobowych, ponieważ dyskryminuje ono kierowców zagranicznych i narusza przez to prawo unijne" – anonimowo tłumaczy dziennikowi „Die Welt” członek Komisji Europejskiej.
Na niemieckie myto już w połowie maja, czyli krótko po zatwierdzeniu ustawy przez Bundesrat, poskarżyła się do KE Austria, która złożyła wniosek o szybkie przeprowadzenie postępowania kontrolnego w celu ustalenia, czy niemieckie winiety są zgodne z prawem unijnym.
Zgodnie z kontrowersyjnym w samych Niemczech projektem wpływy z myta mają zasilić budżet państwa kwotą 500 mln euro rocznie. Środki te mają zostać w całości przeznaczone na rozbudowę infrastruktury drogowej. Wysokość rocznej opłaty za korzystanie z niemieckich autostrad ma zależeć od pojemności silnika pojazdu oraz emisji spalin, ale możliwy będzie również zakup winiet dziesięciodniowych oraz dwumiesięcznych. Średni koszt winiety ma wynieść 74 euro. Ustawa ma wejść w życie z początkiem 2016 roku.
Według przygotowanego dla KE raportu z lutego br. myto narusza zasadę niedyskryminacji obywateli pozostałych krajów UE. Wprowadzenie myta zostanie bowiem zrekompensowane niemieckim kierowcom w postaci obniżenia podatku drogowego. W ten sposób koszty poniosą de facto jedynie zagraniczni użytkownicy autostrad. Prawo UE zabrania zaś dyskryminacji obywateli innych krajów Wspólnoty w jakiejkolwiek formie.
Bundestag przyjął ustawę 28 marca br. Unia Europejska zapowiadała, że oficjalnie zbada zgodność ustawy z prawem unijnym dopiero po jej wejściu w życie.
Ustawę przygotowało Ministerstwo Transportu kierowane przez Alexandra Dobrindta (CSU). Wprowadzenie myta dla zagranicznych kierowców było warunkiem wejścia bawarskiej partii do koalicji rządowej jesienią 2013 roku.
Źródła: Deutsche Welle, Die Welt.