Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Niemieckie winiety sprzeczne z prawem UE?


27 luty 2015
A A A

W czwartek (26.02) do Bundestagu wniesiono projekt ustawy, która ma wprowadzić opłaty za korzystanie z niemieckich autostrad. Według nieoficjalnych informacji płynących z Brukseli, projekt jest jednak sprzeczny z prawem unijnym, a w szczególności z zasadą niedyskryminacji obywateli innych państw Unii Europejskiej.

W czwartek (26.02) Ministerstwo Transportu kierowane przez Alexandra Dobrindta (CSU) wniosło do Bundestagu projekt ustawy, która wprowadza dla kierowców samochodów osobowych obowiązek wykupienia odpowiedniej winiety za korzystanie z niemieckich autostrad.Myto (niem. Maut)

Zgodnie z kontrowersyjnym w samych Niemczech projektem wpływy z myta mają zasilić budżet państwa kwotą 500 mln euro rocznie. Środki te mają zostać w całości przeznaczone na rozbudowę infrastruktury drogowej. Wysokość rocznej opłaty ma zależeć od pojemności silnika pojazdu oraz emisji spalin, ale możliwy będzie również zakup winiet dziesięciodniowych za 10 euro i dwumiesięcznych za 22 euro. Ustawa ma wejść w życie z początkiem 2016 roku.

Projekt wzbudził kontrowersje w całej UE. Krytycy niemieckiego myta uważają je za niezgodne z fundamentalną zasadą wspólnotowego prawa, mianowicie zasadą niedyskryminowania obywateli innych krajów członkowskich UE. Wprowadzenie myta zostanie bowiem zrekompensowane Niemcom w postaci obniżenia podatku drogowego. W ten sposób koszty poniosą de facto jedynie zagraniczni użytkownicy autostrad.

Według medialnych informacji, na wniosek Komisji Europejskiej powstał raport, który potwierdza sprzeczność ustawy z unijnymi zasadami „w minimum dwóch miejscach”. Chodzi o dyskryminację obywateli innych państw UE. Raport stoi na stanowisku, że niemieccy kierowcy powinni ponosić takie same obciążenia, jak kierowcy zagraniczni. Po drugie ceny winiet krótkookresowych są według KE za wysokie, co również obciąży  w pierwszej kolejności kierowców zza granicy.

Na podstawie: www.spiegel.de, www.handelsblatt.de