Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Świat Ameryka Północna GM wycofuje się ze sprzedaży Opla Magnie i Sbierbankowi

GM wycofuje się ze sprzedaży Opla Magnie i Sbierbankowi


04 listopad 2009
A A A

Zarząd GM zdecydował na wtorkowym posiedzeniu o anulowaniu planu sprzedaży wchodzących w skład GM Europe marek Opel i Vauxhall. Nabywcą wspomnianych europejskich marek miało być konsorcjum złożone z kanadyjskiego producenta samochodowych części zamiennych Magna i rosyjskiego Sbierbanku. Decyzja zarządu General Motors wywołała nieprzychylną reakcję niemieckiego rządu i związków zawodowych, które od kilku miesięcy negocjowały warunki transakcji z amerykańskim producentem i kupującymi.

Decyzja zarządu GM jest odzwierciedleniem polepszającej się sytuacji GM na rynku, czego dowodem jest październikowy wzrost ilości sprzedanych aut o 4,7 proc. Zwrot w strategii GM spowodowany jest objęciem fotela prezesa koncernu przez Edwarda E. Whitacre'a, który wcześniej zarządzał największym amerykańskim telekomem AT&T. Wobec polepszających się wyników finansowych firmy nowy szef GM przyjął kurs na utrzymanie i powiększenie liczby klientów, czego odzwierciedleniem jest wtorkowa decyzja zarządu.

Plan sprzedaży europejskich aktywów GM powstał w okresie najgorszej kondycji spółki, w sytuacji gdy potrzebowała 50 mld USD aby utrzymać się na powierzchni. Obecnie, po zakończeniu reorganizacji i wyjściu z postępowania upadłościowego bez ciążących długów GM będzie się starało zrestrukturyzować Opla na własną rękę. Nie jest tajemnicą, iż inzynierowie Opla pomagali swojej spółce-matce w projektwaniu modeli na rynek amerykański, takich jak świetnie sprzedający się Chevrolet Malibu. Co ważne, doświadczenie Opla w projektowaniu małych, oszczędnych samochodów może się dla GM okazać kluczowe gdy wejdą w USA w życie nowe, bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące spalania. 

GM jest obecnie w trakcie rozmów z krajami mającymi fabryki Opla na swoim terytorium w sprawie pomocy firmie. Wielka Brytania, Hiszpania i Polska miałbyby wyłożyć ok. 3 mld euro pomocy, natomiast Niemcy ok. 2 mld euro. Jednocześnie niemiecki minister finansów zapowiedział, iż GM  będzie musiało zwrócić 1,5 mld euro pożyczek zapewnionych przez niemiecki rząd federalny. Podczas gdy niemicki rząd i związkowcy są niezadowoleni z takiego obrotu sprawy, Unite, jeden z największych Image związków zawodowych w Wielkiej Brytanii oświadczył, iż decyzja GM o odstąpieniu od sprzedaży Opla Magnie i Sbierbankowi "jest najlepsza dla Wielkiej Brytanii". W podobnym tonie wypowiadają się również związkowcy z hiszpańskich i polskich fabryk Opla.

Fiasko sprzedaży Opla jest już drugą próbą sprzedaży marek przez General Motors. Wczesniej, firma próbowała pozbyć się marki Saturn, którą miał przejąć właściciel największej sieci dilerskiej w USA Roger Penske. Podstawą transakcji miało być wsparcie francuskiego Renault w procesie projektowania i produkcji Saturnów. Plan umarł śmiercią naturalną, gdy Reanult wycofało się z pomysłu. Skutkiem tego będzie prawdopodobnie zamknięcie Saturna podobnie jak to miało miejsce wcześniej z marką Pontiac.

Źródła: online.wsj.com, ft.com