Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Rząd USA chce pozyczyć samochodowym gigantom 25 miliardów dolarów


14 wrzesień 2008
A A A

Akcje General Motors i Ford rosną trzeci dzień z rzędu na optymizmie, że amerykański kongres zaakceptuje udzielenie co najmniej 25 miliardów dolarów w pożyczkach dla branży samochodowej na finansowanie paliwo-oszczędnej technologii przed przerwą w obradach do wyborów 4 listopada. Kurs akcji General Motors wzrósł w zeszłym tygodniu o 21 proc., najwięcej spośród wszystkich spółek wchodzących w skład indeksu S&P 500. Spiker izby Nancy Pelosi powiedziała, że akceptacja pożyczek w nadchodzącym tygodniu jest priorytetem.

Prezes General Motors Rick Wagoner powiedział, że 25 miliardów dolarów będzie „dobrą sumą” by przyspieszyć rozwój paliwo-oszczędnych samochodów jeżeli reguły zostaną poluzowane by pokryć więcej projektów.

Prezes Ford Alan Mulally powiedział, że pożyczki pomogą firmie, drugiemu największemu producentowi samochodów w USA, dostosować fabryki samochodów ciężarowych by produkować bardziej wydajne pojazdy.

„Pożyczki nie są pomocą państwową. To część całościowego programu energetycznego i niezależności energetycznej” – powiedział Mulally. „Zawsze jest czas na współprace pomiędzy prywatnymi przedsiębiorcami a rządem.”

Zeszłoroczna ustawa określa, że środki mają być wykorzystane na programy pozwalające na zwiększenie efektywności wykorzystania paliw o więcej niż 25 proc.

Wagoner dodał, że ze względu na trudne warunki kredytowania amerykański kongres powinien „działać szybko” by zapewnić pożyczki.

„GM i nasi konkurenci pracujemy ciężko by mieć pewność, że osiągniemy te cele, które wymagają ogromnego zaangażowania w badania i rozwój, inżynierię oraz nakładów kapitałowych” – powiedział Wagoner.

Zgodnie z zapisami ustawy pożyczki dla firm samochodowych udzielona zostaną na okres 25 lat z oprocentowaniem odpowiadającym obligacjom skarbu państwa o podobnym okresie zapadalności. Pożyczki mogą pokryć do 30 proc. kosztów pojedynczego projektu.

25 letnie obligacje General Motors są dziś oprocentowane 14,6 proc. wyżej od 25 letnich obligacji rządowych. Oznacza to różnicę 146 milionów dolarów rocznie na każdym pożyczonym miliardzie dolarów.

Na podstawie: bloomberg.com, reuters.com