USA/ Ford przewiduje spadek w sprzedaży minivanów w USA i wzmacnia fabrykę w Rosji
Ford Motor przewiduje, że sprzedaż na rynku minivanów w USA spadnie do najniższego poziomu od 23 lat. Zamierza też zwiększyc produkcję i zatrudnienie w Rosji.
Sprzedaż minivanów może spaść poniżej 600 tys. pojazdów po raz pierwszy od 1985 r., a duże pick-upy mogą spaść poniżej 2 milionów sprzedanych pojazdów, najmniej od 1998 r.
Przewidywania trzeciego największego producenta samochodów na świecie odzwierciedlają trudności z jakimi borykają się Ford, General Motors i Chrysler stając wobec rosnących cen paliw. Konsumenci wybierają bardziej paliwo-oszczędne, mniejsze samochody. Coraz mniejszy popyt odnotowywany jest na vany, pick-upy i sportowe modele.
Zmiana preferencji klientów szczególnie ciężko uderza w amerykańskich producentów, którzy na rynku pick-upów i vanów mieli silniejszą pozycję niż azjatyccy producenci. W pierwszym kwartale tego roku sprzedaż większych samochodów spadła o 8 procent, podczas gdy sprzedaż małych aut wzrosła.
Przewidując słabszą sprzedaż w USA Ford podnosi zatrudnienie w swojej fabryce pod St. Petersburgiem by zwiększyć produkcję na rynku rosyjskim o prawie 75 procent. W fabryce pracuje obecnie 2074 osób. Produkowany jest tam Ford Focus hatchback, najlepiej sprzedawany zagraniczny model w Rosji w 2007 r.
Przedsiębiorstwo planuje zwiększyć produkcję do 125 tys. pojazdów w przyszłym roku. Ponadto Ford uruchomi jeszcze w tym roku linię produkcyjną modelu Mondeo.
Ford, obok Renault, General Motors, Toyoty, Volkswagena i Hyundaia podnosi produkcje w Rosji. Zdaniem prezesa Renault Carlosa Ghosn w ciągu dwóch lat Rosja prześcignie Niemcy w produkcji samochodów i stanie się największym producentem w Europie. Ford był pierwszym zagranicznym producentem, który rozpoczął produkcję w Rosji.
Na podstawie: Bloomberg.com, Reuters.com