Ford zwiększa produkcję w Indiach
Ford Motor Company planuje potroić eksport aut z Indii. W tym celu firma zainwestowała miliard dolarów w nową fabrykę w stanie Gudźarat, która ma podwoić zdolność produkcyjną Forda do 610 tys. silników i 440 tys. pojazdów rocznie. Otwarcie nowego zakładu ma odzwierciedlać rosnące zaufanie inwestorów do indyjskiego rynku po objęciu rządów przez Narendrę Modiego.
Nowa fabryka Forda w Gudźaracie będzie produkować niedrogie samochody, w tym kompaktowe sedany Figo Aspire, na eksport do Ameryki Południowej, Europy, Afryki i na Bliski Wschód. Nowy zakład da zatrudnienie ponad 4 tys. osobom w samej fabryce i 2 tys. poza nią. Firma przewiduje podwojenie produkcji do 2020 r.
Ford nadal jednak musi walczyć z innymi zagranicznymi rywalami na rynku indyjskim, tj. General Motors, Volkswagen, Maruti Suzuki i Honda Motor Company. Firmy motoryzacyjne do Indii przyciąga wciąż nieprzepełniony rynek lokalny i mała konkurencja, co czyni je dobrym ośrodkiem eksportowym. Zaletą produkcji w tym kraju jest konkurencyjność kosztów produkcji i opłacalność eksportu przy rosnących cenach dolara, szczególnie małych samochodów osobowych, na których obecnie planuje skupić się Ford. Mniejsze samochody są kluczem do sukcesu w Azji, a zwłaszcza w Indiach, gdzie rosnąca populacja miejska sprawia, iż kompaktowe modele stanowią blisko połowę sprzedawanych samochodów osobowych w ogóle. Już teraz eksport indyjskich samochodów osobowych jest o połowę większy od eksportu z Chin.
W przeciwieństwie do większości krajów azjatyckich indyjski wzrost gospodarczy nie opiera się na eksporcie towarów. Pomimo wielu prób podejmowanych przez różne rządy na przestrzeni dziesięcioleci, Indie osiągnęły ograniczony sukces w produkcji produktów, na które jest duży popyt na świecie. Ich wzrost w ostatnich dekadach wynika głównie z popytu krajowego. Z tego powodu premier Modi rozpoczął kampanię "Make in India", która ma zachęcić zagranicznych inwestorów do produkcji w Indiach i zwiększyć eksport. Otwarcie zakładu Forda ma odzwierciedlać rosnące zaufanie do indyjskiej gospodarki, udowadniając że można produkować w tym kraju konkurencyjne samochody, pomimo biurokracji, braku infrastruktury i przerw w dostępie do prądu. Obecnie przemysł stanowi tylko około 18 proc. produkcji krajowej. Indie muszą podnieść udział przemysłu, jeśli chcą zapewnić zrównoważony wzrost, zatrudnienie i wyższe dochody.
Źródła: Reuters, The Wall Street Journal, Daily News and Analysis India