Rosja wyprzedziła Niemcy i jest największym rynkiem samochodowym w Europie
Sprzedaż samochodów w Rosji wzrosła o 41 proc. w pierwszym półroczu. Dzięki temu Rosja stała się największym rynkiem samochodowym w Europie, wyprzedzając Niemcy. U naszego wschodniego sąsiada sprzedano w ciągu ostatnich sześciu miesięcy ponad 1,65 miliona samochodów. Według PricewaterhouseCoopers wydatki na samochody wzrosły o 64 proc. do 33,8 miliarda dolarów. Większość tej kwoty (27 miliardów dolarów) wydawana jest na samochody zagranicznych marek, najwięcej na modele Chevroleta należącego do General Motors oraz na modele Hyundai.
Rosja obejmuje w Europie palmę pierwszeństwa szybciej niż spodziewali się tego nawet najwięksi producenci samochodów. Jeszcze w styczniu szef Renault Carlom Ghosn prognozował, że Rosja prześcignie Niemcy w ciągu dwóch lat. Zaledwie miesiąc temu europejski szef Ford Motor John Fleming utrzymywał, że stanie się to w 2009 r.
Sprzedaż aut w Rosji może osiągnąć nawet 3,8 miliona pojazdów, stwierdzają analitycy PwC. W tym samym czasie w Niemczech sprzedanych zostanie 3,2 miliona samochodów. W pierwszych sześciu miesiącach rynek niemiecki wzrósł o 4 proc. do 1,63 miliona sprzedanych aut.
Największą sprzedaż na rosyjskim rynku odnotowują firmy amerykańskie i azjatyckie. Najwięcej sprzedaje GM, który planuje w listopadzie otwarci nowej fabryki Opla pod Saint Petersburgiem. Drugą najczęściej kupowaną przez Rosjan marka jest Hyundai, a trzecią Ford.
Co najmniej 10 producentów samochodów ma swoje fabryki w Rosji, wśród nich oprocz General Motors są francuski PSA Peugeot Citroen, niemiecki Volkswagen, japońskie Mitsubishi i Toyota.
Zdaniem PwC Rosja będzie odpowiadała za 20 proc. globalnego wzrostu rynku samochodowego przynajmniej do 2015 r.
Na podstawie: bloomberg.com, ft.com