Kolej transsyberyjska będzie połączona z bratysławskim portem na Dunaju
- IAR
Słowacja przedłuży tor o szerokości 1520 mm prowadzący z Moskwy do Koszyc aż do Bratysławy w celu połączenia kolei transsyberyjskiej z bratysławskim portem na Dunaju
Memorandum w tej sprawie podpisali już w 2008 roku słowacki minister transportu Lubomir Vażny i prezes spółki Rossyjskie Zeleznyje Darogi (RZD) Władmir Jakunin podczas oficjalnej wizyty premiera Roberta Fico w Moskwie. Państwowe koleje rosyjskie, słowackie, austriackie i ukraińskie utworzyły w tym celu spółkę Planunsgesellschaft.
Dzisiaj podczas wizyty prezydenta Rosji w Bratysławie podpisano umowę z niemiecką firmą Roland Berger, która opracuje kosztorys całej inwestycji. Budowa rozpocznie się w roku 2013 roku i zostanie zakończona w roku 2015. Jej koszt oceniono wstępnie na 4 miliardy 700 milionów euro.
Obecnie do Koszyc dociera rocznie po szerokich torach 10 milionów ton rosyjskich towarów. Przez terminal w Koszycach transportowana jest przede wszystkim rosyjska ruda do czeskich hut, którą importuje firma Shiran General Trade AG. Do roku 2025 wartość przewożonych towarów wzrośnie do 23,7 mln ton. Ze względu na dogodne położenie Bratysławy rosyjskie towary z Dalekiego Wschodu mogą być przeładowywane na barki i transportowane drogą wodną do Zachodniej Europy. Projekt poparli również Austriacy. Szerokie tory z Bratysławy do Wiednia miałby zostać przedłużone do roku 2014 a wówczas między Bratysławą a Wiedniem będzie można przemieścić 18,5 mln ton towarów. Austriacy mają nadzieję, że projekt zostanie zrealizowany częściowo z funduszy Unii Europejskiej.
Zainteresowanie projektem wyraziły już Niemcy, Chorwacja, Czechy, Szwajcaria, Włochy, Węgry, Słowenia i Serbia.
Rosyjska firma Transcontainer podpisała również umowe ze słowacką spółką Cargo Slovakia o 15-letnim wynajęciu terminalu w Dobrej w powiecie Trebiszov. Przez terminal przemieszcza się towary z pobrzeża Adriatyku do Rosji.