Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Komisja Europejska chwali się kolejnym sukcesem


21 sierpień 2009
A A A

Komisja Europejska opublikowała w środę (19 VIII 2009) doroczny raport o stanie polityki konkurencji we Wspólnocie. Nosi on datę 23 lipca i opisuje najważniejsze działania podjęte na poziomie europejskim mające na celu zapewnienie przejrzystości konkurencji w Unii Europejskiej. Komisja wskazuje w nim, że 2008 rok był czasem wielkich sukcesów tej instytucji również na tym polu. Raport skomentowała unijna komisarz ds. konkurencji, Neelie Kroes. Powiedziała ona, że szczególnie ważne było szybkie wdrożenie spójnych przepisów w tym zakresie w czasie kryzysu. Dzięki temu Europa była w stanie zareagować skutecznie na kryzys. Podkreśliła przy tym wkład Komisji w implementację przepisów w poszczególnych krajach członkowskich.

Dokument, o którym mowa składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwszy z nich, tzw. dodatkowy zawiera opis działań, które Komisja podjęła w minionym roku w kierunku zlikwidowania karteli istniejących we Wspólnocie. W raporcie wskazano na szczególnie pozytywny wpływ tych działań na gospodarkę unijną. Według podanych informacji Unia oszczędza na ich rozbiciu około 7,6 mld euro, choć nie można wykluczyć, że podana kwota może być zaniżona. W 2008 roku Komisja nałożyła kary na 34 firmy, które zawarły między sobą nielegalne porozumienia cenowe. Łączna kwota, jaką musiały one zapłacić wyniosła 2 271 mln euro. Nie ma jednak trendu wzrostowego w tym zakresie. W 2007 roku do unijnej kasy wpłynęło 3 340 mln euro z tego tytułu.

Kartele istniały w tak różnych sektorach, jak banany, szkło samochodowe (kara nałożona na ten kartel, to ponad połowa sumy wszystkich nałożonych kar w 2008 roku – 1 383 mln euro), chloran sodu, fluorek glinu, woski do świec, przeprowadzki międzynarodowe czy kauczuk butadienowo-akrylonitrylowy. Szacuje się, że na każdy wykryty kartel przypada 5 karteli, które zostały wykryte lub rozwiązane. Przynosi to za sobą dodatkowe korzyści w postaci oszczędności pieniędzy, które mogłyby zostać stracone przez konsumentów w wyniku istnienia nielegalnego porozumienia, a nie zostały.

Kolejny rozdział opisuje instrumenty, które Komisja wykorzystuje do zwalczania naruszeń konkurencji. Najważniejszym dokumentem powstałym w ciągu minionego roku jest Biała Księga z 2 kwietnia 2009 roku, która dotyczy roszczeń konsumentów wniesionych z powodu naruszenia wspólnotowych uregulowań dotyczących konkurencji. Ponadto Komisja wymienia działania, które podjęła w obszarach innych, niż zwalczanie karteli, tj. innych przepisów monopolowych, nadużywania pozycji dominującej, czy w obszarach działań przedsiębiorstw, którym państwa przyznały prawa wyłączne lub specjalne (np. poczcie).

Komisja wyjaśnia również szczegółowo swoje podejście do państwowej pomocy dla przedsiębiorstw w poszczególnych sektorach gospodarki. Przypomniana została sprawa E.ON w ramach sektora energetycznego. Przy okazji opisywania sytuacji w sektorze bankowym drobiazgowo wyszczególnione zostały instytucje, które skorzystały ze szczególnego ustawodawstwa antykryzysowego, którego celem miało być polepszenie dostępu do kredytów w państwach członkowskich. Ponadto raport opisuje stan polityki konkurencji w takich obszarach, jak łączność elektroniczna, technologia informacyjna, media, transport, przemysły farmaceutyczny i spożywczy, a także usługi pocztowe.

W raporcie KE deklaruje również, że jej podejście opiera się na patrzeniu na rozwój wydarzeń z perspektywy konsumentów. Za swój cel stawia sobie takie prowadzenie polityki konkurencji, aby maksymalizować ich dobrobyt. Podkreślone zostało również znaczenie szerokiej współpracy międzynarodowej w tym zakresie, a także współpracy międzyinstytucjonalnej w ramach Unii Europejskiej.

W ramach komentarza do raportu wspomniane zostało również, że unijne prawo w zakresie konkurencji charakteryzuje się elastycznością. Umożliwia to szybkie i efektywne reagowanie w przypadkach nagłych działań, takich jak kryzys finansowy, z którym – wydaje się – mamy jeszcze wciąż do czynienia.

Na podstawie: www.europa.eu, www.ec.europa.eu, www.derstandard.at, www.euractiv.de