Mniej upadłości w Niemczech
Pierwsza od 10 lat wyraźna tendencja spadkowa liczby upadłości w Niemczech.
Pierwsza połowa bieżącego roku przynosi znaczny spadek upadłości w Niemczech, wynika z raportu Creditreform. W stosunku do ubiegłej połowy 2007 roku, liczba niewypłacalnych podmiotów zmniejszyła się o 7,5 proc. osiągając poziom 76.700 (I połowa 2007 r.: 82.910 przypadków).Wśród przedsiębiorstw liczba upadłości w pierwszej połowie 2008 roku wyniosła 14.400 przypadków. Oznacza to spadek o 5,1 proc. w stosunku do roku minionego (pierwsze półrocze 2007: 15.180)
Ogromną różnicę da się zauważyć między regionami - w zachodnich Niemczech liczba upadłości nie zmniejsza się tak bardzo, jak ma to miejsce w Niemczech wschodnich. Niewypłacalnych podmiotów w części zachodniej Niemiec jest o 2,7 proc. mniej, podczas gdy w części wschodniej aż o 13,4 proc. mniej.
Jeśli chodzi o różnice względem branż przemysłowych w największym stopniu zmniejszyła się liczba upadłości w przemyśle przetwórczym: o 25 procent. Jedynie w handlu odnotowano wzrost liczby upadłości o 2,7 procent.
Biorąc pod uwagę formy prawne dominują tak, jak przed rokiem małe przedsiębiorstwa (53,2 proc.). Liczba upadłości spółek z ograniczoną odpowiedzialnością wzrosła z 30,6 do 32,8 proc.. Jedna czwarta upadłych przedsiębiorstw posiadała obroty poniżej 100.000 Euro rocznie, w tym 34 proc. upadłości stanowią przedsiębiorstwa, które nie są starsze niż cztery lata.
Wśród firm, które ogłosiły upadłość w pierwszej połowie 2008 roku znalazła się m. in. PIN Group AG. Bankructwo tej firmy kurierskiej nastąpiło niedługo po tym, jak rząd w 2007 roku zdecydował się wprowadzić pensje minimalne doręczycielom pocztowym. Kolejna duża upadłość w Niemczech dotknęła producenta kuchni Astroh GmbH & Co. KG. W rezultacie niewypłacalność przedsiębiorstwa wpłynęła na sytuację ponad 750 zatrudnionych oraz wierzycieli przedsiębiorstwa.
*Creditreform jest wywiadownią gospodarczą wywodzącą się z Niemiec. Jest obecnie jedną z najstarszych i największych w Europie organizacji zajmujących się gromadzeniem, analizą oraz dostarczaniem informacji o moralności płatniczej firm, oraz prowadzeniem windykacji należności.