Nokia traci rynek i spada najniżej od trzech lat
Udział Nokii w rynku telefonów komórkowych wynosi obecnie 40 proc. Choć Nokia nie precyzuje, którzy konkurenci tną ceny chodzi najprawdopodobniej o koreański Samsung Electronics. Zdaniem analityków na wyniki Nokii ma również wpływ rosnąca sprzedaż iPhonów amerykańskiego Apple.
Zdaniem Michela Schroedera z fińskiego Glitnir Bank "na rynku jest gracz, który zaniża cenę, a Nokia nie zamierza poświęcać swoich marż." Marża operacyjna Nokii w trzecim kwartale będzie nieznacznie poniżej 20 proc. Celem przedsiębiorstwa jest plus – minus 20 proc.
Samsung, drugi producent komórek na świecie, w drugim kwartale miał 15,2 proc. udziału w rynku i odnotował wzrost w porównaniu do 13,3 proc. rok wcześniej. Wzrostu udziałów w rynku odnotował również drugi koreański producent – LG Electronics.
Spadek udziałów rynkowych odnotowali czołowi producenci telefonów komórkowych spoza Korei, oprócz Nokii – Motorola (trzeci największy producent) i Sony Ericsson (piąty producent).
Motorola sprzedała w zeszłym roku 28,1 miliona telefonów komórkowych, 21 proc. mniej niż rok wcześniej, ale wciąż więcej niż LG Electronics (27,7 miliona). Firma przygotowuje się do podziału na dwie części i wydzielenia przynoszącej straty spółki zajmującej się telefonami komórkowymi. Firma skoncentruje się na produkcji dekoderów telewizyjnych, dwukierunkowych radiów i urządzeń sieci bezprzewodowych. Podział ma nastąpić w trzecim kwartale 2009 r.
Sony Ericsson poinformowała pod koniec czerwca, że w związku ze spadającymi cenami droższych modeli telefonów oraz opóźnieniami w nowych modelach zmniejszy zatrudnienie o 2000 etatów.
Apple, najmłodszy na rynku wśród dużych producentów telefonów komórkowych, rozpoczął sprzedaż iPhone 3g w lipcu. Prezes Apple Steve Jobs planuje do końca roku wprowadzić telefon na 70 rynków z początkowych sześciu.
Na podstawie: bloomberg.com, reuters.com