Przechwycenia rosyjskich samolotów w dniach 16 lutego - 1 marca
W ciągu ostatnich dwóch tygodni, tj. od 16 lutego do 1 marca samoloty misji NATO Baltic Air Policing podrywały się dwukrotnie, aby przejąć rosyjskie maszyny.
8 tydzień roku (16-22 luty) upłyną bez alarmowego startu NATO-wskich samolotów. Dwukrotnie natomiast samoloty NATO podrywały się w zeszłym tygodniu. Za pierwszym razem zidentyfikowano dwa rosyjskie samoloty transportowe. Były to An-22 oraz An-72, które leciały bez planu lotu, ale używały transpondera oraz utrzymywały komunikację radiową z centrum kontroli lotów. Drugi przypadek dotyczył rosyjskiego samolotu zwiadowczego Ił-20, który leciał bez zapowiedzianego planu lotu, z wyłączonym transponderem, ale odpowiadał na komunikaty radiowe. Zidentyfikowane samoloty leciały w kierunku Kaliningradu i znajdowały się w międzynarodowej przestrzeni powietrznej.
Transponder jest to bezprzewodowe urządzenie, które odbiera i odpowiada na sygnały. Używane są w samolotach do lokalizacji, identyfikacji (system friend or foe) oraz w systemach zarządzania ruchem lotniczym.
Misja NATO Baltic Air Policing trwa od czasu wejścia państw bałtyckich do NATO w marcu 2004 roku. Ma ona na celu zapewnienie bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej tych krajów, gdyż nie posiadają one samolotów bojowych. W obecnej, 36 zmianie, biorą udział lotnicy z Polski, Włoch, Belgii oraz Hiszpanii.
Na podstawie: kam.lt