Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Niemcy: Bundestag przyjął ustawę o winietach


28 marzec 2015
A A A

W piątek (28.03) Bundestag przyjął ustawę wprowadzającą opłaty za korzystanie z niemieckich autostrad dla kierowców samochodów osobowych. Opłatą zostaną de facto obciążeni tylko zagraniczni kierowcy. Ustawa ma wejść w życie z początkiem 2016 roku.

Ustawę przygotowało Ministerstwo Transportu kierowane przez Alexandra Dobrindta (CSU). Wprowadzenie myta dla zagranicznych kierowców było warunkiem wejścia bawarskiej partii do koalicji rządowej jesienią 2013 roku.Niemcy wprowadzają myto (niem. Maut) dla samochodów osobowych

Zgodnie z kontrowersyjnym w samych Niemczech projektem wpływy z myta mają zasilić budżet państwa kwotą 500 mln euro rocznie. Środki te mają zostać w całości przeznaczone na rozbudowę infrastruktury drogowej. Wysokość rocznej opłaty ma zależeć od pojemności silnika pojazdu oraz emisji spalin, ale możliwy będzie również zakup winiet dziesięciodniowych oraz dwumiesięcznych.

Wątpliwości co do zgodności projektu ustawy z prawem unijnym zgłaszała Komisja Europejska. Według przygotowanego dla KE raportu myto naruszało zasadę niedyskryminacji obywateli pozostałych krajów UE. Jednym z powodów były przewidziane w ustawie wysokie opłaty za winiety krótkookresowe, z których głównie korzystać będą zagraniczni kierowcy. Ponadto wprowadzenie myta zostanie zrekompensowane niemieckim kierowcom w postaci obniżenia podatku drogowego. W ten sposób koszty poniosą de facto jedynie zagraniczni użytkownicy autostrad.

Unia Europejska oficjalnie zbada zgodność ustawy z prawem unijnym dopiero po jej wejściu w życie.

Źródła: Deutsche Welle, Handelsblatt.