Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Styl Etykieta Przyjęcia jako najlepsza forma kontaktów towarzyskich

Przyjęcia jako najlepsza forma kontaktów towarzyskich


30 listopad 2008
A A A

Już od najdawniejszych czasów jedną z podstawowych form kontaktów towarzyskich były przyjęcia. Każdy z nas wielokrotnie uczestniczył w nich z okazji urodzin, rocznic, ślubów czy innych uroczystości rodzinnych, dawniej organizowanych głównie w domu. Kilka dni trwało wówczas przygotowywanie potraw, aby suto zastawić stoły  „specjalnościami pani domu” (spécialité de la maison). Z czasem powstawało coraz więcej restauracji, lokali i firm cateringowych, które zajęły się kompleksową obsługą przyjęć – począwszy od dekoracji stołów, doboru odpowiedniego menu, na części artystycznej kończąc. 

 

Przyjęcia są najlepszą okazją do nawiązywania nowych i podtrzymywania istniejących już kontaktów, do rozmów, wymiany poglądów i doświadczeń, ale przede wszystkim umożliwiają miło  - w oderwaniu od szarej codzienności - spędzić czas. Dzisiaj w restauracjach odbywają się nie tylko przyjęcia służbowe i  biznesowe, ale również uroczystości prywatne. Rynek oferuje ogromną liczbę lokali, które prześcigają się w organizowaniu wyszukanych imprez dla - nawet najbardziej -  wymagających klientów.

W dzisiejszym artykule omówione zostaną przyjęcia dyplomatyczne i biznesowe, ich podział oraz specyfika, a w kolejnym – przygotowanie i sposoby ich organizacji.

Przyjęcia dzielimy na przyjęcia stojące, do których należą: aperitif, koktajl, garden party (przyjęcie w ogrodzie, na świeżym powietrzu) oraz lampka wina. Do tej grupy można również włączyć przyjęcie bufetowe (buffet dinner), które jest przyjęciem na stojąco, chociaż często organizator  przewiduje ustawienie dla gości kilkuosobowych stołów.

Do przyjęć zasiadanych należą: lunch, brunch, obiad (wszystkie jego formy: obiad biznesowy, obiad oficjalny), bankiet.

Lunch – określany mianem śniadania, nie mający jednak nic wspólnego z polskim tradycyjnym śniadaniem, podczas którego serwuje się jajecznicę czy zupę mleczną. Jest to  krótki, lekki posiłek spożywany  w porze obiadowej, przeważnie w godzinach 12:30 – 15:00, dla małej ilości osób. Podczas tego posiłku serwowane są dania ciepłe, lekkie wina i napoje alkoholowe. Gości obowiązuje punktualne przybycie. Przyjęcie może mieć charakter oficjalny – wówczas trwa ok. 2 godzin, jak też roboczy trwające przeważnie pół godziny krócej.

Brunch – jest połączeniem dwóch angielskich słów: breakfast i lunch, czyli śniadania i posiłku południowego. Zagościł nie tak dawno w naszym kraju i cieszy się już dużym powodzeniem. Organizowany głównie w soboty i niedziele przed południem w gronie rodziny lub przyjaciół, ale czasem również partnerów biznesowych. Wiele hoteli i restauracji oferuje przeróżne menu, zapewniając również smakołyki i zabawki dla najmłodszych, tak aby dorośli mogli spokojnie uczestniczyć w spotkaniu.

Lampka wina – nie jest przyjęciem, lecz krótkim spotkaniem towarzyskim, trwającym od 15 do  30 minut. Organizowana przeważnie przy okazji wernisażu, wystawy czy pokazu filmowego, a w pracy z okazji imienin czy uczczenia jakiegoś wydarzenia w firmie. Serwowane są głównie wina lub szampany, napoje bezalkoholowe oraz ewentualnie drobne ciasteczka, krakersy lub paluszki.

Koktajl - (ang. coctail party) – najbardziej  uniwersalna i wygodna forma przyjęcia na stojąco, co umożliwia zaproszenie większej ilości osób. Organizowany jest w godzinach popołudniowych i trwa zazwyczaj ok. 2 godzin. Na zaproszeniach podaje się godzinę rozpoczęcia i zakończenia, np. od godz. 17:00 do godz. 19:00. Nie ma tutaj obowiązku przyjścia punktualnie oraz uczestniczenia od początku do końca. W dyplomacji wydawany z różnych okazji np. święta narodowego, powitania i pożegnania korpusu dyplomatycznego, wydarzeń kulturalnych itp.  Gospodarze witają gości przy wejściu przez ok. pół godziny, po czym zjawiają się tam przed zakończeniem, aby gości pożegnać. Ze względu na dużą liczbę osób uczestniczących w przyjęciu i wielu obowiązków gospodarzy, dopuszcza się „wyjście po angielsku”, czyli bez pożegnania. Na ważnych uroczystościach jednak gospodarze starają się być w pobliżu drzwi, aby móc pożegnać gości osobiście. Na koktajlach serwuje się różne rodzaje napojów alkoholowych,  drobne przekąski, czasem dania ciepłe, przygotowane w taki sposób, aby można było skonsumować je na stojąco przy użyciu tylko jednego sztućca.
Odmianą koktajlu jest przyjęcie ogrodowe (ang. garden party), działające według tych samych reguł co koktajl, z tą różnicą, że jest organizowane na świeżym powietrzu.
 
Aperitif -  występuje w dwóch znaczeniach. W pierwszym jako napój alkoholowy średniej mocy pobudzający apetyt, w drugim jako forma kilkunastominutowego spotkania na stojąco poprzedzającego  główną uroczystość. Czas ten przeznaczony jest na wzajemne poznanie się gości, jak również na oczekiwanie ewentualnych „spóźnialskich”, tak aby wszyscy jednocześnie mogli zasiąść do stołu. Jeśli chodzi o rodzaje alkoholi, dominują wina ziołowe, whisky z wodą sodową, gin, campari, a dla niepijących  - soki. Nie wypada zabierać niedokończonego trunku podanego podczas aperitifu do stołu, gdyż tam będzie inny, odpowiednio dobrany do menu,  alkohol.  Do aperitifu mogą być serwowane również orzeszki, paluszki czy krakersy. Nie ma zwyczaju wznoszenia toastów.

Obiad uroczysty albo oficjalny (ang. dinner) – nie jest przyjęciem wydawanym w porze obiadowej, mimo że nazwa na to wskazuje. Zwykle rozpoczyna się o godzinie 20:00, a w krajach o gorącym klimacie, nawet o 22:00. Jest to jedna z bardziej uroczystych form przyjęcia. Wydawany jest z okazji oficjalnych wizyt ważnych osobistości,  ważnych rocznic jubileuszowych czy  w biznesie z okazji zakończenia  rozmów handlowych i podpisania intratnych kontraktów. Organizowany jest dla ściśle określonej liczby gości. Obowiązuje punktualne przybycie i ubiór określony  w zaproszeniu - najczęściej jest to smoking (black tie, cravate noire)  lub frak (white tie, cravate blanche) oraz zasada precedencji przy rozsadzaniu gości przy stole. Składa się z kilku dań i trwa ok. 3 godzin.

Przyjęcie bufetowe (ang. buffet dinner) – jest to przyjęcie organizowane w godzinach wieczornych, na stojąco. Czasem do dyspozycji gości są również ustawione kilkuosobowe stoły,  tak aby można było przy nich konsumować dania. Obowiązuje tutaj swobodne zasiadanie, które bardzo cenione jest przez zapraszanych gości, dlatego że  dobierają się oni według własnych preferencji z ludźmi, z którymi lepiej się znają lub chcą wspólnie porozmawiać. Goście obsługują się sami. Przyjęcie bufetowe ma wiele zalet. Z punktu widzenia ekonomicznego, koszty związane z organizacją przyjęcia są niższe w przeliczeniu na jedną osobę w porównaniu do przyjęć zasiadanych. Po drugie - jest lepsze wykorzystanie powierzchni sali i więcej osób może być zaproszonych, a po trzecie  – daje duże możliwości  dotarcia do różnych osób i nawiązywania nowych kontaktów.

Bankiet – uroczystość o charakterze oficjalnym. Spotkanie zaczyna się zwykle między 19:00 a 20:00, w krajach o gorącym klimacie – później i trwa ok. 4-5 godzin. Bankiet przebiega w podobny sposób jak uroczysty obiad, z tą różnicą, że liczba zaproszonych gości jest o wiele większa, a przebieg bardziej uroczysty. Obowiązuje punktualne przybycie i ubiór określony w zaproszeniu. Menu składa się z co najmniej kilku dań. Kawa i deser podawane są w osobnym pomieszczeniu na stojąco,  co daje możliwość nawiązania kontaktów ze wszystkimi zaproszonymi. Duża liczba gości uniemożliwia zwykle gospodarzowi przedstawianie wszystkich sobie nawzajem. Zaproszeni goście zdani są  również na siebie przy odnalezieniu swojego miejsca po zapoznaniu się z planem stołu, który znajduje się przed wejściem do sali.

Na zakończenie ważna konkluzja. Wszystkie przyjęcia, bez względu na ich rodzaj, powinny przede wszystkim wyrażać gościnność zaproszonym gościom i ułatwiać nawiązywanie kontaktów. Gospodarze, organizując przyjęcie  stają  przed ogromnym wyzwaniem, gdyż to na nich spoczywa odpowiedzialność za cały przebieg uroczystości. Do nich należy sporządzenie listy gości, wysłanie do nich odpowiednio wcześniej zaproszeń, przygotowanie stołów i dekoracji, dobranie odpowiedniego menu, rozsadzenie gości przy stole, co – dodam – nie jest rzeczą łatwą i stworzenie odpowiedniego klimatu przyjęcia. Nie może zatem zabraknąć znajomości zasad etykiety, która powinna być przestrzegana nie tylko przez organizatorów, ale również przez zaproszonych gości, co ułatwi przebieg całej uroczystości i wpłynie na niepowtarzalną i wyjątkową atmosferę.

 

Dorota Cedrońska prowadzi od stycznia 2004 roku studio wizerunku PROFIL. Jest to jedna z niewielu firm specjalizujących się w szkoleniach w zakresie etykiety towarzyskiej i biznesowej czyli szeroko rozumianego savoir-vivre'u. Zajmuje się prowadzeniem kursów dla młodzieży i dorosłych różnych grup zawodowych, jak również indywidualnych osób, które chciałyby dokonać zmiany swojego wizerunku przy jednoczesnym zachowaniu anonimowości. Firma przygotowuje również kandydatów do podjęcia nowej pracy z uwzględnieniem teraźniejszych wymogów stawianych przez pracodawców.

Image