Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Świat Ameryka Północna Prezes Fiata ostrzega związkowców z Chryslera

Prezes Fiata ostrzega związkowców z Chryslera


15 kwiecień 2009
A A A

Prezes Fiata Sergio Marchionne ostrzegł, że jego firma może odstąpić od rozmów o połączeniu z Chyslerem z powodu oporu związkowców. Członkowie związków zawodowych działających w amerykańskich i kanadyjskich fabrykach Chryslera zrzeszeni w UAW i CAW nie zgadzają się na zmniejszenie wynagrodzeń, za czym optuje Fiat. Wywiad ukazał się na łamach kanadyjskiego dziennika Globe and Mail.

Prezes Fiata określił że jest około 50 proc. szans na porozumienie. Impas w rozmowach jest bardzo niekorzystny dla Chryslera, muszącego liczyć się z ultimatum postawionym przez amerykańską administrację, w myśl którego jeśli do 30 kwietnia nie zostanie zawarty strategiczny sojusz z Fiatem, amerykański producent będzie musiał składać wniosek o upadłość.

Szczególne opory związkowców wywołuje postulat ograniczenia płac w północnoamerykańskich fabrykach Chryslera, tak aby zrównac je poziomem z wynagrodzeniami, które oferują japońskie koncerny wytwarzające samochody w USA i Kanadzie. O ile możliwe jest porozumienie z United Auto Workers, o tyle Canadian Auto Workers jest bardzo sceptyczne co do warunków porozumienia.

Kwestią najważniejszą jest bowiem fakt, Image iż robotnicy w Kanadzie otrzymują nawet 19 dolarów więcej za godzinę pracy niż ich amerykańscy koledzy, co oznacza prawie 30 dolarów więcej niż oferują japońscy producenci swoim pracownikom.

W wyniku aliansu Fiata i Chryslera ten pierwszy objąłby 20 proc. akcji amerykańskiego producenta i zyskał dostęp do amerykańskiego rynku dla siebie oraz firm wchodzących w skład koncernu (Alfa Romeo, Lancia). Chrysler natomiast otrzymałby od Fiata technologię potrzebną do budowy małych i oszczędnych samochodów oraz dostęp do nowych rynków. W razie powodzenia przedsięwzięcia Chrysler ma zagwarantowaną pomoc od rządu USA w wysokości 6 mld USD.

Na postawie: reuters.com, online.wsj.com