40 groszy za posiłek w Hongkongu
- Filip Topolewski
Tasty Congee & Noodle Wantun Shop właśnie uzyskał wpis do przewodnika Michelin po restauracjach w Hong Kongu, a od stycznia rozpocznie promocję makaronu za 1 hong-kongijskiego dolara (ok. 40 groszy). Restauracja jest jedną z kilkunastu placówek, które zgodziły się wziąć udział w promocji organizowanej przez Federację Restauratorów z Hong Kongu. Akcja ma powstrzymac klientów przed odchodzeniem od restauracji na rzecz gotowania w domu.
„Sytuacja jest tak zła, że musimy robić wszystko co w naszej mocy by się ocalić” – powiedział szef federacji Lok Kwok-on.
Zdaniem analityków recesja na rynku gastronomicznym w Hong Kongu jest gorsza od zapaści podczas azjatyckiego kryzysu finansowego w 1997 r. „Ludzie natychmiastowo obcinają wydatki na jedzenie na zewnątrz” mówi Alice Hui z DBS Vickers Securities Holdings.
Zarządca Hong Kongu Donald Tsang powiedział w tym miesiącu siedmiu milionom mieszkańców miasta, że recesja w 2009 roku jest „nieunikniona” i następne dwanaście miesięcy będzie bardzo trudne.
Zdaniem Michaela Chana, prezesa Cafe de Coral Holdings Ltd, największej chińskiej sieci fast food przychody restauracji mogą spaść o 10 miliardów dolarów hong-kongijskich do 60 miliardów dolarów HK. Chan spodziewa się, że na kryzysie restauracji skorzystają fast foody. Jego firma spodziewa się zwolnienia wzrostu zysku, który w zeszłym półroczu wyniósł 15 proc.
Fairwood Holdings Ltd., kolejna duża sieć chińskiego fast foodu właśnie otworzyła cztery nowe placówki osiągając 92 placówki w całym kraju. Firma zamierza przekroczyć liczbę stu palcówek w Hong Kongu i 40 w Chinach w 2010 roku.
Natomiast Tasty Congee przez trzy dni w styczniu będzie oferowała sto miseczek makaronu za 40 groszy.
„Mam nadzieję, że klienci zamówią coś jeszcze do tych dań bo inaczej będziemy mieli straty” mówi Joan Lee, menedżer w Tasty Congee.
Na podstawie: bloombeg.com, reuters.com