Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Europa Polska Logo Polskiej Prezydencji w Radzie UE

Logo Polskiej Prezydencji w Radzie UE


01 lipiec 2011
A A A

10 maja poznaliśmy długo oczekiwane logo Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Wywołało zarówno reakcje entuzjastyczne, jak i krytyczne.

Image
Logo polskiej Prezydencji. Zródło: http://prezydencjaue.gov.pl/files/obrazy/LOGA/logo_pl2011_calosc_m.jpg
 

Identyfikacja wizualna oznacza „całość symboliki stosowanej przez firmę, czyli wszystko to, po czym można >>na zewnątrz<< firmę rozpoznać. Identyfikacja wizualna obejmuje kolorystykę, logotyp i wiele innych elementów. Są to elementy, poprzez które buduje się relacje z otoczeniem.”(1) System identyfikacji wizualnej powinien być jednolity, spójny wewnętrznie, a zarazem odróżniający firmę od konkurencji.

Elementem identyfikacji wizualnej jest logo. Dobrze zaprojektowane logo odzwierciedla wartości wyznawane przez firmę. Jego najważniejszym elementem jest jasny, jednoznaczny przekaz, łatwy do intuicyjnego odbioru przez otoczenie. „Potocznie terminem logo określa się jedynie sam symbol graficzny. Pojęcie logo oznacza jednak graficzną formę prezentacji zarówno symbolu, jak i nazwy firmy, i używane jest dla całego znaku, składającego się z tych dwóch elementów. Natomiast termin logotyp oznacza znak zbudowany wyłącznie na bazie liter i ewentualnie cyfr, a charakteryzuje się specjalnie zaprojektowanym lub dobranym krojem pisma.” (2)

Logo jest także wizualnym symbolem unijnej prezydencji. „To coś więcej niż tylko znak graficzny: to komunikat, który państwo (…) przekazuje o sobie i o nastawieniu, jakie ma na czas sześciu miesięcy przewodzenia w Unii.” (3)

Konkurs zamknięty na zaprojektowanie logo Polskiej Prezydencji ogłoszono 21 października 2009 r. Do udziału w konkursie zostali zaproszeni znani graficy, ale także młodzi projektanci. „Logo to coś więcej niż znak graficzny. To symbol komunikatu, jaki Polska chce przekazać o sobie i sposobach sprawowania Prezydencji w UE w drugiej połowie 2011 roku.”(4) Logo prezentuje różnokolorowe, skierowane w górę strzałki, przypominające postacie ludzkie trzymające się za ręce. Obraz ten wywołuje pozytywne, optymistyczne skojarzenia z solidarnością, wspólnotą, otwartością, a zarazem nowoczesnością, rozwojem, podążaniem do przodu, dynamicznymi zmianami na lepsze. Czerwona strzałka po prawej stronie zdaje się ukazywać postać idącą na czele korowodu, trzymającą w ręce polską flagę, a tym samym – symbolizować przewodnią rolę Polski w Radzie UE, jaką przyjdzie sprawować jej przez drugie półrocze br. Wspomniana polska flaga przypomina tę z logo „Solidarności”. Nie jest to przypadek – zwycięzcą konkursu na logo Polskiej Prezydencji w Radzie UE jest właśnie autor logo „Solidarności”, Jerzy Janiszewski.

„Największą sztuką w projektowaniu logo jest umiejętne przekazanie (…) charakteru i profilu działalności firmy, jak również reprezentowanych wartości.”(5) Zgodnie z interpretacją symboliki logo, zawartą w oficjalnym serwisie internetowym poświęconym przygotowaniom do polskiej Prezydencji, „logo swoją formą wizualną kojarzy się z pozytywną energią, jest dynamiczne i zwrócone ku przyszłości. Ma symbolizować idee wspólnoty, integracji, spójności działań i solidarności. Połączone strzałki są synonimem rozwoju i wzrostu, a zastosowane kolory flag pochodzą z flag państw członkowskich UE.”(6)

„Najważniejszym elementem logo jest jasny przekaz – jest to rodzaj prostej czy intuicyjnej wręcz wiadomości odbieranej przez otoczenie”. Logo Polskiej Prezydencji ma kojarzyć się z dynamiką, pozytywną energią, solidarnością. Cel ten wydaje się osiągnięty. Po ogłoszeniu logo polskiej Prezydencji pojawiło się jednak wiele nieprzychylnych komentarzy, w tym sugerujących, iż przekaz i właściwy sposób interpretacji polskiego logo jest niejasny. Ten stan rzeczy mógłby świadczyć o niedoskonałości logo, któremu nie udało się spełnić warunków stawianych logotypom. Niestety, wydaje się raczej, iż publikacja logo Polskiej Prezydencji stała się okazją do zamanifestowania przez tzw. internautów powszechnych w polskim społeczeństwie postaw malkontenckich, podczas gdy czekające nasz kraj wyzwania powinny skłaniać ku solidarności i dbałości o pozytywny wizerunek kraju.

„Nie ma idealnego przepisu na stworzenie dobrego logotypu (…) Najczęściej wygrywają jednak te, które budzą emocje i zaskakują, a przy tym utrzymane są w bardzo prostej stylistyce (…)”. Niewątpliwie, logo Polskiej Prezydencji wzbudziło wiele emocji. Niestety, wywołanej w związku z tym dyskusji nie sposób nazwać merytoryczną. Jak wynika z przytoczonego cytatu, krytykowana prosta forma logo Polskiej Prezydencji niekoniecznie jest jego wadą.

System identyfikacji wizualnej Polskiej Prezydencji oprócz logo obejmuje też gadżety i upominki, zwyczajowo wręczane przy okazji spotkań zagranicznym delegacjom. Są to – również tradycyjnie już – krawat i apaszka, ponadto znane z doniesień medialnych bączki, a także spinki do mankietów, aktówki. Oryginalnej koncepcji dopełniają meble, które będą wykorzystywane podczas oficjalnych wydarzeń. Postawiono przy ich produkcji na tradycyjne i naturalne surowce, takie jak drewno, kamień czy wełna. Projekty mebli czerpią zarazem ze współczesnego wzornictwa.(7)

Polska stworzyła spójną koncepcję identyfikacji wizualnej na czas pełnienia przewodnictwa w Radzie UE. Czerpiąc w pewnym stopniu z doświadczeń poprzedników, w dużej mierze stawia na swoją indywidualność, łącząc elementy tradycyjne, rodzime
z nowoczesnymi i uniwersalnymi. Silny jest przy tym wymiar symboliczny. Pozwala to spodziewać się pozytywnego odbioru w Unii Europejskiej zaprojektowanego przez Polskę systemu identyfikacji wizualnej.

Kinga Kalinowska

Na podstawie:
- prezydencjaue.gov.pl
- pl2011.eu
- P. Okonek, Logo w sieci –– systemy identyfikacji wizualnej dla biznesów internetowych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010
- Jak stworzyć system identyfikacji wizualnej firmy?, proto.pl

(1) P. Okonek, Logo w sieci –– systemy identyfikacji wizualnej dla biznesów internetowych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010, s.4
(2) P. Okonek, Logo w sieci –– systemy identyfikacji wizualnej dla biznesów internetowych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010, s.4
(3) Prezentacja logo polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
http://prezydencjaue.gov.pl/czym-jest-prezydencja/697-prezentacja-logo-polskiej-prezydencji-w-radzie-unii-europejskiej
(4) Ruszył konkurs na logo polskiej Prezydencji 2011
http://www.prezydencjaue.gov.pl/archiwum/191-ruszy-konkurs-na-logo-polskiej-prezydencji-2011
 (5) P. Okonek, Logo w sieci –– systemy identyfikacji wizualnej dla biznesów internetowych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010, s.6
(6) Logo polskiej Prezydencji, http://prezydencjaue.gov.pl/logo
(7) Wywiad z Tomkiem Rygalikiem, http://pl2011.eu/content/wywiad-z-tomkiem-rygalikiem

Logo polskiej prezydencji: http://prezydencjaue.gov.pl/files/obrazy/LOGA/logo_pl2011_calosc_m.jpg