Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Archiwum CSKA Moskwa: finanse

CSKA Moskwa: finanse


22 marzec 2010
A A A

Przez długi czas klub był najbogatszym w lidze. Jednak przed sezonem 2009 zakończył się kontrakt sponsorski z Vniesztorgbankiem (VTB), opiewający na 11 mln dolarów. Klubowi nie udało się znaleźć nowego sponsora, wobec czego jego budżet zamknął się sumą 49 mln dolarów (sezon wcześniej 60 mln). W wyniku utraty sponsora przedłużyła się również budowa własnego stadionu, obecnie termin zakończenia prac datuje się na rok 2011. 1. Krótka historia
Klub piłki nożnej jest jedną z sekcji sportowych CSKA Moskwa. Skrót CSKA pochodzi od nazwy Centralny Sportowy Klub Armii, który funkcjonuje od 1960 roku. Historia samego klubu sięga jednak 1911 roku, kiedy przy Towarzystwie Miłośników Sportów Narciarskich powstała sekcja piłki nożnej. CSKA siedem razy zdobywał mistrzostwo ZSRR (w latach: 1946, 1947, 1948, 1950, 1951, 1970 oraz 1991). W latach 90. XX wieku w mistrzostwach Rosji klub nie odnosił spektakularnych sukcesów, zdobywając wicemistrzostwo w 1998 roku. Późniejsze lata to stopniowa poprawa i trzy tytuły wicemistrza (2002, 2004, 2008) oraz trzy mistrza kraju (2003, 2005, 2006). Dodatkowo w sezonie 2004/05 CSKA wygrał Puchar UEFA. Klub dobrze sobie radzi również w obecnym sezonie Ligi Mistrzów, awansując do 1/4 finałów.

2. Właściciel

Chociaż oficjalnie właściciel klubu nie jest znany, w prasie pojawiają się dość dokładne dane dotyczące akcjonariuszy. Największa część – 49,21% akcji ma należeć do Army Sports Group, zarejestrowanej w USA w stanie Delawere (wiele rosyjskich spółek rejestruje się właśnie w tym stanie). Udziały w klubie ma również Ministerstwo Obrony – 24,94% oraz AVO-Kapital – 25,85% (spółka zajmuje się zarządzaniem funduszami inwestycyjnymi).

3. Przychody/budżet
Przez długi czas klub był najbogatszym w lidze. Jednak przed sezonem 2009 zakończył się kontrakt sponsorski z Vniesztorgbankiem (VTB), opiewający na 11 mln dolarów. Klubowi nie udało się znaleźć nowego sponsora, wobec czego jego budżet zamknął się sumą 49 mln dolarów (sezon wcześniej 60 mln). W wyniku utraty sponsora przedłużyła się również budowa własnego stadionu, obecnie termin zakończenia prac datuje się na 2011 rok. Przed sezonem 2010 klubowi uzyskało się pozyskać Basznieft, co pozwoliło na zwiększenie budżetu do 64,3 mln dolarów.

W 2007 roku opublikowano założenia budżetu, co ogólnie się nie zdarza w rosyjskiej lidze. Dochody klubu zaplanowano wtedy na 49,9 mln dolarów, zaś wydatki 51,4 mln. Dochody miały pochodzić z (w mln dolarów): transmisji i sprzedaży innych praw – 18,6; wpłat sponsorów i reklam – 17,4; sprzedaży biletów i atrybutów klubowych – 5,7. Na wydatki klubu składały się: płace piłkarzy i managerów – 24,7; transfery – 11; podatki – 3,8; działalność finansowa – 3,1; udział w rozgrywkach – 2,8; organizacja treningów – 2,3; szkoła dla dzieci i młodzieży – 2,4; wydatki administracyjne – ok. 1 mln dolarów. W następnych latach nie publikowano szczegółowych danych, ograniczając się do podawania ogólnego założenia budżetu.

4. Struktura przychodów
CSKA Moskwa otrzyma od UEFA za jesienna rundę Ligi Mistrzów 12,9 mln euro. Ma również szanse na zwiększenie tej sumy w związku z awansem do ćwierćfinału rozgrywek.

5. Główni sponsorzy
W 2009 roku podpisano kontrakt z Aerofłotem. W sezonie 2010 głównym sponsorem klubu będzie Basznieft (część holdingu AFK Sistema, należącego do Władymira Jewtuszenkowa).

6. Stadion
Mecze klub rozgrywa na Stadionie Łużniki. Na mecze krajowe przychodzi ok. 10 tys. kibiców, w ramach rozgrywek europejskich 13-20 tys. w zależności od rangi klubu.

Klub nie posiada własnego stadionu, chociaż było tak przez prawie 30 lat. Stadion, na którym odbywały się krajowe rozgrywki, został zburzony, a na jego miejscu wybudowano apartamentowiec. W 2005 roku klub podpisał kontrakt na budowę nowego stadionu, kamień węgielny wmurowano w maju 2007 roku, zaś zakończenie budowy było planowane na maj 2010 roku. Obiekt będzie mieścić 30 tys. kibiców. W wyniku kryzysu zmniejszył się co prawda koszt budowy stadionu, wzrósł jednak koszt jej finansowania. Obecnie zakończono budowę dwóch podziemnych poziomów, dalsze prace nie są prowadzone. Z roku na rok zmieniają się wymagania administracji moskiewskiej w odniesieniu do nowego obiektu, co może też świadczyć o niechęci wobec powstania konkurencji dla Stadionu Łużniki.

7. Rozpoznawalność marki
Liczbę kibiców klubu ocenia się na ok. 1,6 mln. Według danych systemu Поиск@Mail.Ru jest na drugim miejscu pod względem wyszukiwanych klubów i dotyczy go prawie 20% zapytań.