Przyjęcia jako forma pracy dyplomatycznej
Praca w dyplomacji nieodłącznie wiąże się z koniecznością organizowania i uczestniczenia w różnego rodzaju przyjęciach dyplomatycznych. Przyjęcia dyplomatyczne nie służą rozrywce, ale są miejscem pracy dyplomaty. Odbywają się według zasad etykiety, która jest nie tyle wynikiem kodeksu postępowania lub zasad zachowania przy stole, ile raczej wypadkową względów praktycznych . Pozwalają one na nawiązywanie nowych znajomości, nowych kontaktów, służą budowaniu więzi, jak również stanowią okazję do dyskusji na bieżące tematy.
Wyróżnić możemy następujące rodzaje przyjęć :
• Cocktail
• Przyjęcie (reception)
• Śniadanie (lunch)
• Obiad (dinner)
• Przyjęcie bufetowe
• Poranne śniadanie
• Lampka wina
• Garden party
Zaproszenie
• Imię i nazwisko wraz z tytułem osoby zapraszającej,
• Imię i nazwisko osoby zapraszanej,
• Datę, godzinę i miejsce przyjęcia,
• Informację o formie przyjęcia (rodzaju przyjęcia),
• Określenie okazji, z jakiej wydawane jest przyjęcie.
W prawym dolnym rogu zaproszenia zamieszcza się skrót R.S.V.P. (z francuskiego repondez s’il vous plait – proszę odpowiedzieć). Skrót ten zobowiązuje osobę, która otrzymała zaproszenie, do potwierdzenia swojej obecności lub jej brak. W przypadku gdy osoba wcześniej już przyjęła zaproszenie stosowany jest skrót P.M. (pour memoire – dla pamięci). U dołu zaproszenia można zamieszczać dodatkowe dopiski: regrets only lub en cas d’empechement (w przypadku niemożności przybycia), które zobowiązują zaproszonego do powiadomienia osoby zapraszającej jedynie o ewentualnej niemożności przybycia na przyjęcie.
Porządek stołu
• Stół francuski:
Rozsadzanie to jest rozpowszechnione w Polsce i polega na tym, że dwie główne osoby, tj. gospodarz przyjęcia oraz jego gość, zajmują miejsca w centralnym punkcie stół, naprzeciw siebie. Pozostałych gości rozsadza się przestrzegając zasady pierwszeństwa (procedencji). Goście najmłodsi rangą zajmują miejsca na końcu stołu. Należy również pamiętać, iż jeśli gościowi gospodarza towarzyszy małżonka, to zasiada ona po prawej stronie gospodarza.
• Stół angielski
Ten „styl” rozsadzania gości przy stole polega na tym, iż główne osoby – gospodarz i jego małżonka – zajmują miejsca na szczytach stołu, a przeciwko siebie. Po prawej stronie gospodyni (np. małżonka ambasadora w ambasadzie) zajmie miejsce najważniejszy gość, zaś po lewej – drugi co do procedencji. Małżonki zasiadają natomiast według tej samej reguły – tylko że obok gospodarza (czyli np. ambasadora).
Stoły prostokątne można również ustawiać w różne kształty: podkowy, liter E, T lub grzebienia. Coraz powszechniej używa się też stołów okrągłych.
Ustalenie menu
• Aperitif (sherry, porto, campari czy wódka)
• Cocktaile (alkoholowe lub owocowe)
• Wina
• Likiery i koniak
• Napoje bezalkoholowe
Warto wspomnieć nieco więcej o winach, które zajmują szczególne miejsce wśród napojów serwowanych na przyjęciach. Dzielimy je na stołowe – wytrawne i półwytrawne – oraz deserowe, czyli słodkie. Wina serwuje się według przyjętych reguł: do przystawek (w zależność od ustalonego menu) podaje się wina wytrawne, białe lub czerwone. Do dań z ciemnego mięsa podaje się wytrawne wino czerwone, natomiast do ryb, ostryg, raków i dań z białego mięsa – wytrawne białe. Wino deserowe, półsłodkie i słodkie podaje się do deseru, zaś rose, wytrawne można podawać do każdej potrawy.
W czasie przyjęć musi być zachowana kolejność podawanie napoi: nie podaje się wina słodkiego przed wytrawnym, a wino czerwone serwuje się po białym. Napoje podaje się w odpowiednio dostosowanych kieliszkach i szklankach, najczęściej z białego, kryształowego szkła.
W domu gospodyni dba o porządek przy stole i podawanie potraw przez kelnerów. Serwowanie dań rozpoczyna się zgodnie z zasadą pierwszeństwa. Gospodarz i gospodyni zostają obsłużeni na końcu.
Toasty i przemówienia wygłasza gospodarz, na oficjalnych przyjęciach – na początku. Na toast odpowiada gość honorowy.
Savoir faire na przyjęciach dyplomatycznych – obowiązki gościa
Punktualność przybycia na przyjęcie obowiązuje wszystkich gości, zaś spóźnienie traktowane jest jako wyraz braku szacunku i lekceważenia gospodarza. W przypadku gdy gościem honorowym jest wybitna osobowość – gości pozostałych zaprasza się na około 10-15 minut wcześniej.
Zasada punktualności nie obowiązuje na przyjęciach na stojąco, które organizowane są nierzadko dla bardzo dużej liczby gości: od kilkuset do ponad tysiąca osób. W takim przypadku przybycie w pierwszych 45 minutach przyjęcia jest jak najbardziej zrozumiane (choćby ze względów organizacyjnych). Na zaproszeniu można również zamieścić dokładną godzinę rozpoczęcia i zakończenia przyjęcia – wtedy gości bezwzględnie obowiązuje godzina zakończenia. Jednocześnie należy pamiętać, że przyjęcie opuszcza się przed godziną zamieszczoną na zaproszeniu.
Goście nie powinni zapominać o obowiązku prowadzenia uprzejmej rozmowy z osobami siedzącymi obok przy stole. Należy pamiętać również o zasadzie nie zasiadania do stołu przed gościem honorowym i gospodarzem . Wszyscy zatem siadają dopiero gdy gość honorowy zajmie miejsce przy stole, zaś wstają od stołu – gdy wstanie gospodarz. Sąsiadce obok mężczyzna powinien odsunąć krzesło, by swobodnie mogła zająć miejsce przy stole.
Przyjęcie kończy się, gdy gość honorowy pożegna się z gospodarzem. Wówczas inni goście zaczynają powoli opuszczać salę. Należy pożegnać się z gospodarzami, podziękować za zaproszenie i miłe przyjęcie. Pozostałe osoby można pożegnać skinieniem głowy. Po przyjęciu należy jeszcze raz pisemnie, telefonicznie lub ustnie przy okazji najbliższego spotkania podziękować gospodarzowi za zaproszenie.
Bibliografia:
Ikanowicz C., Piekarski J. W., Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2004.
Sidorowicz S., Tajemnice protokołu dyplomatycznego, archiwum.wiz.pl, z dn. 7.01.07.