Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Linia kolejowa połączy Ugandę i Kenię z sąsiadami


01 listopad 2008
A A A

Uganda i Kenia porozumiały się w kwestii stworzenia międzyministerialnej komisji w celu przyspieszenia budowy linii kolejowej, łączącej te państwa z Ruandą, Burundi, południowym Sudanem i wschodnią częścią DR Kongo.

Podczas wtorkowej wizyty prezydenta Yoweri’ego Museveni’ego u swojego kenijskiego odpowiednika Mwai Kibaki’ego w czasie międzyrządowego szczytu w Nairobi, przywódcy zgodzili się, by w skład komisji wchodziły ministerstwa finansów oraz transportu, a także prokuratorzy generalni obu krajów. Prace rozpoczną się w marcu przyszłego roku.Image

Obie strony wyraziły aprobatę dla rozwoju transportu kolejowego, określając go jako najodpowiedniejszy dla tego regionu. W planie jest między innymi wybudowanie przez stronę ugandyjską terminalu kolejowego w Mombasie, łącznie z infrastrukturą konieczną do usprawnienia i przyspieszenia transportu towarów do i z portu. W zamian za to Uganda odda Kenii pod budowę podobnego terminalu tereny w Kampali, obecnie zajmowane przez wojsko, powiedział rzecznik Museveni’ego – Tamale Mirundi. Obaj prezydenci zgodzili się także, że w celu zwiększenia konkurencyjności połączeń międzynarodowych nowa linia powinna zostać wybudowana możliwie niskim kosztem, nie tracąc przy tym efektywności.

Wspólny komunikat głosi, że poza transportem, głowy państw poruszyły także tematy rozwoju technologii energetycznych i informacyjnych. Prezydenci potwierdzili również swoje zaangażowanie w proces integracji trzech regionalnych struktur gospodarczych - Wspólnoty Afryki Wschodniej (EAC), Wspólnego Rynku dla Wschodniej i Południowej Afryki (COMESA) oraz Południowoafrykańskiej Wspólnoty Rozwoju w jeden organizm. Przywódcy 26 afrykańskich państw uzgodnili 22 października br. utworzenie strefy wolnego handlu obejmującej obszary wschodniej i zachodniej Afryki. Nowa strefa wolnego handlu obejmie terytoria 26 państw wschodniej, środkowej i południowej Afryki, zamieszkiwanych przez 527 milionów ludzi i wytwarzających rocznie PKB o wartości 624 miliardów dolarów.

Licząca ok. 930 km długości Linia Ugandyjska, potocznie zwana Obłąkanym Ekspresem (Lunatic Express) z uwagi na niewiarygodnie wysoką śmiertelność wśród robotników i fortunę wydaną na jej budowę przez kolonialny rząd brytyjski w latach 1895-1901, stała się na początku XX w. obiektem ataku brytyjskich liberałów. Oskarżali oni Koronę Brytyjską o bezprawne wybudowanie kolei w kraju Masajów, wysłanie wielu robotników na śmierć i niepotrzebnie wydane pieniądze podatników. Koszty budowy obliczane w 1884 roku na trzy miliony funtów, w roku zakończenia wynosiły niemal dwukrotność tej sumy.

Image
Lunatic Express - Stacja w Nairobi

Linia działa do dzisiaj wożąc pasażerów z Mombasy do Nairobi i dalej do Kisumu pod ugandyjską granicą. Od 1970 roku żaden pociąg nie pojechał jednak do Kampali. W 2006 roku Bank Światowy przeznaczył grant w wysokości 70 milionów dolarów na pomoc w przywróceniu dawnej pozycji Linii Ugandyjskiej, jako istotnego i konkurencyjnego sposobu transportu.

Na podstawie: africannews.com