Mozambik/ Ponad połowa obywateli pozostaje analfabetami
Wysoki rangą urzędnik ministerstwa edukacji przyznał w wywiadzie dla Radia Mozambique, iż mimo upływu 30 lat od uzyskania niepodległości, 53 proc. mieszkańców Mozambiku nadal pozostaje analfabetami. Problem ten wydaje się wynikać przede wszystkim z uwarunkowań kulturowych.
Ernesto Muianga – urzędnik odpowiedzialny za edukację dorosłych w mozambijskim ministerstwie edukacji i kultury - poruszył ten problem w wywiadzie przeprowadzonym z okazji przypadającego za kilka dni Międzynarodowego Dnia Alfabetyzacji. Zdaniem Muiangi źródeł problemu należy szukać przede wszystkim w uwarunkowaniach kulturowych. Większość mozambijskich analfabetów stanowią bowiem kobiety. Dziewczęta nie mają takiego dostępu do edukacji jak chłopcy, gdyż w tradycyjnych (zwłaszcza wiejskich) społecznościach powszechne jest przekonanie, że nauka nie jest kobietom niezbędna albo też, że jest sprzeczna z tradycyjnym wizerunkiem roli kobiety. Od dziewczynek oczekuje się raczej pomocy w prowadzeniu gospodarstwa domowego, co uniemożliwia im regularne uczęszczanie do szkoły.
Muianga twierdzi jednak, że rząd stara się zachęcać kobiety do nauki, m.in. poprzez wdrożenie programu nauczania dorosłych, który objął cały kraj i w który zaangażowano blisko 32 tys. nauczycieli. Jego zdaniem i tak można zaobserwować postęp w porównaniu z czasami kolonialnymi. Gdy w 1975 r. Mozambik wyzwolił się spod panowania portugalskiego zaledwie 7 na 100 Mozambijczyków potrafiło czytać i pisać.
Przedstawiciele zagranicznych instytucji uważają jednak, że jednym ze źródeł problemu jest również nieefektywne gospodarowanie środkami przez organy odpowiedzialne za politykę edukacyjną. Dla przykładu stolica Mozambiku Maputo uzyskuje blisko jedną trzecią środków budżetowych przeznaczonych na edukację, podczas gdy zamieszkuje ją zaledwie 6 proc. populacji.
Wg danych ONZ, spośród 876 milionów mieszkańców Ziemi, którzy nie potrafią ani czytać ani pisać, aż 2/3 stanowią kobiety. Spośród 113 milionów dzieci w wieku szkolnym, które nie uczęszczają do szkół, około 60 proc. stanowią dziewczęta.
Na podstawie: www.iol.co.za, „Uwłasnowolnienie kobiet: Klucz do realizacji Milenijnych Celów Rozwoju” (www.unic.un.org.pl)