Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Japonia/ Spór o historię


03 sierpień 2005
A A A

Rada tokijksich szkół publicznych przyjęła kontrowersyjne wydanie podręcznika do historii, którego dopuszczenie do użytku w kwietniu tego roku przez japońskie Ministerstwo Edukacji, wywołało oburzenie i falę protestów w Chinach i Korei Południowej.

Po decyzji tokijskiej rady, z podręczników będą się uczyły dzieci w 26 szkołach stolicy. Wcześniej, 13 lipca, wzbudzający tak wiele kontrowersji podręcznik został zaakceptowany przez siedem szkół w mieście Otawara.

Chiny i Korea Południowa ostro krytykują program nauczania, jaki wytycza jeden z ośmiu podręczników do historii dopuszczonych przez japońskie Ministerstwo Edukacji. Ich zdaniem w istotny sposób deformuje on fakty i zniekształca historię japońskiej okupacji Azji Wschodniej w latach trzydziestych i czterdziestych. Sprzeciw Chin i Korei Południowej wzbudza bardzo zdawkowe i niepełne przedstawienie zbrodni popełnionych przez japońskie wojsko na terytoriach okupowanych.

Dla przykładu, masakra 300 tysięcy cywilów w chińskim mieście Nankin została określona mianem „incydentu”. Koreański ambasador w Japoni określił terści zawarte w podręczniku, jako „usprawiedliwiające i gloryfikujące zło popełnione w przeszłości”. Wyraził głębokie ubolewanie, że tak zniekształcona wizja historii została zaakceptowana przez Japoński rząd.

Chociaż Ministerstwo Edukacji dopuściło podręcznik do użytku, japoński rząd broni się przed zarzutami tłumacząc, że decyzja o wyborze podręczników jest autonomiczną decyzją regionalnych komisji edukacyjnych każdego z 584 okręgów. Do 31 sierpnia mają one czas na wybór podręcznika, który począwszy od kwietnia 2006 będzie obowiązywał przez następne 4 lata.

Sporny podręcznik napisany został przez uznawane za skrajnie prawicowe, Japońskie Stowarzyszenie na Rzecz Reformy Podręcznika do Historii. Pierwsze wydanie pojawiło się już w 2001 roku. Wtedy także spotkało się z falą protestów, jednak wówczas niespełna 0,1% szkół zdecydowało się z niego korzystać.

źródła: www.hankooki.com; www.thejapantimes.com; www.bbc.co.uk