Toyota lepsza niż GM dzięki Chinom
W pierwszym kwartale Toyota sprzedała 2,41 miliona samochodów i prześcignęła amerykański General Motors (2,25 miliona pojazdów) dzięki rosnącemu popytowi w Chinach i na innych rynkach wschodzących. Sprzedaż Toyoty wzrosła o 2,7 proc., podczas, gdy GM zanotował spadek o 1 procent. Sprzedaż modeli Toyoty i Lexusa wzbiła się o 49 procent w Chinach oraz 34 procent na Bliskim Wschodzie.
Na rynku amerykańskim General Motors stracił aż 11 proc., Toyota natomiast zanotowała spadek o 5,6 procent. Silna pozycja Toyoty na rynkach wschodzących może przesądzić o zmianie na pozycji lidera w produkcji samochodów, którą od 77 lat zajmuje General Motors.
W sprzedaży Toyoty uwzględniane sa również marki Daihatsu Motor i Hino Motors. Bez tych dwóch marek Toyota w pierwszym kwartale sprzedała ponad 600 tys. pojazdów w USA, blisko 150 tys. w Chinach i 148 tys. na Bliskim Wschodzie.
Toyota przewiduje w 2008 r. sprzedaż na poziomie 9,85 miliona pojazdów. GM nie przedstawił żadnej prognozy.
General Motors próbuje zmniejszyć swoja zależność od rynku amerykańskiego rozwijając produkcje w Chinach, gdzie jest największym zagranicznym producentem. GM planuje wydać ponad 1 miliard dolarów na rozwój działalności w Chinach. GM na rynku amerykańskim nękany jest strajkami związku zawodowego United Auto Workers. Już teraz koncern musiał zmniejszyć produkcję ze względu na strajki u poddostawców i przerwy w dostawach. Firma szacuje, iż przez strajki i przerwy w produkcji straciła 100 tys. pojazdów.
Toyota jest najszybciej rosnącym zagranicznym producentem w Chinach. W tym roku planuje zwiększyć sprzedaż na chińskim rynku o 40 procent. W grudniu zeszłego roku Toyota otworzyła pierwszą fabrykę w Rosji, w ramach zwiększania mocy produkcyjnych na rynkach wschodzących. Ponadto Toyota planuje otworzyć swoją drugą fabrykę w Indiach w 2010 roku.
Od początku roku akcje Toyoty straciły 13,4 proc.. akcje GM spadły o 19 proc.
Na podstawie: bloomberg.com, Reuters.com