Gazprom nie otrzyma kontroli nad South Stream
Włoska korporacja gazowo - petrochemiczna Eni zażądała od rosyjskiego Gazpromu proporcjonalnego zmniejszenia udziałów obu inwestorów w projekcie „South Stream” na rzecz trzeciego inwestora - francuskiego przedsiębiorstwa Electricite de France (EdF).
Włoska Eni, wyraziła zgodę na dołączenie do projektu „South Stream” trzeciego udziałowca EdF. Niemniej jednak, przy warunku, że pakiet udziałowy nowego partnera w wysokości 10 proc. zostanie stworzony poprzez odjęcie po 5 proc. od udziału obydwu dotychczasowych inwestorów. Dotąd przedsiębiorstwa Gazprom i Eni posiadały po 50 proc. udziału w budowie gazociągu, a wejście do projektu EdF miało się odbyć kosztem pomniejszenia udziału Eni do 40 proc.
Według rosyjskiego „Kommersantu”, na oświadczenie kierownictwa Eni wpłynął fakt, że we włoskiej korporacji o porozumieniu pomiędzy Gazpromem a EdF dowiedzieli się z prasy. Wcześniej, we wrześniu br. pomiędzy stroną włoską a rosyjską zostało uzgodnione, lecz nie podpisane „Memorandum o wzajemnym porozumieniu w sprawie «South Stream»”. Po tym, jak korporacja Eni poinformowała o braku możliwości jednostronnego pomniejszenia przez nią swojego udziału w inwestycji, sytuację musieli osobiście ratować premier Rosji Władimir Putin i premier Włoch Silvio Berlusconi przeprowadzając rozmowy w sprawie gazociągu.
W Rzymie w czwartek (03.12) doszło do spotkania prezesa Gazpromu Aleksieja Millera i dyrektora naczelnego Eni. W obecności głów państw Dmitrija Miedwiediewa i Silvio Berlusconiego korporacje podpisały „Memorandum o wzajemnym porozumieniu w sprawie «South Stream».
Jak poinformował szef Gazpromu, zostaną przeprowadzone rozmowy w obecności wszystkich trzech inwestorów i w ciągu 2010 roku powinno dojść do ostatecznego porozumienia w sprawie budowy gazociągu.
Moc gazociągu „South Stream” planowana jest na 47-63 mld metrów sześciennych rocznie. Według obecnych planów gazociąg będzie przebiegał z Rosji przez Morze Czarne do Bułgarii, omijając w ten sposób Ukrainę. Dalej gazociąg zostanie poprowadzony w dwóch kierunkach: Serbia-Węgry-Austria i Grecja-Włochy. Inwestycja w wysokości 8,4 mld EURO ma zostać zakończona w roku 2015.
Na podstawie: polit.ru, lenta.ru