Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

KE oceniła polskie postępy w rozwoju edukacji


19 kwiecień 2011
A A A

Kilka dobrych wyników Polski osiągnęła Polska w rozwoju edukacji, ale Komisja Europejska wytknęła nam też słabe strony. W Brukseli opublikowany został raport oceniający postępy unijnych krajów w realizacji celów edukacyjnych.

ImagePolska jest jednym z liderów we Wspólnocie, jeśli chodzi o zmniejszenie liczby uczniów przedwcześnie opuszczających szkołę i o wykształcenie młodzieży. Najgorzej wypada natomiast w zestawieniach dotyczących edukacji przedszkolnej.

Unia Europejska zdecydowała, że obniży odsetek osób przedwcześnie kończących naukę do nieprzekraczalnego poziomu 10 procent z obecnych ponad 14. W Polsce takich przypadków jest nieco ponad 5 procent, co stawia ją na drugim miejscu, za Słowacją, w całej Unii, a przed Czechami. Najgorzej pod tym względem jest na Malcie, gdzie prawie 37 procent przedwcześnie kończy naukę.

Jeśli chodzi o wykształcenie młodzieży to ponownie liderami są Słowacja, Czechy i Polska, gdzie ponad 90 procent osób w wieku 22 lat ma wykształcenie średnie. Polska mieści się też w wyznaczonym przez Unię Europejską kolejnym celu - chodzi o to, by mniej niż 15 procent nastolatków miało problemy z czytaniem, matematyką i naukami ścisłymi. Lepsze od naszego kraju są tylko Finlandia, Estonia i Holandia.

Polska jest także wśród czterech krajów w których nastąpił największy wzrost absolwentów kierunków matematycznych, ścisłych i technicznych od 2000 roku. W całej Unii średni wzrost to nieco ponad 37 procent, w Polsce zanotowano wskaźnik na poziomie 100 procent, choć najlepsza jest Portugalia - ponad 193 procent.

Natomiast ostatnie miejsce w Unii Polska zajmuje, jeśli chodzi o wczesną edukację dzieci od 4.lat. Unia chce, by takich dzieci było co najmniej 95 procent, u nas to tylko ponad 67 procent, we Francji, która jest liderem - to 100 procent. Polska nie wypełnia też na razie kolejnego celu edukacyjnego - w najbliższej dekadzie zwiększony ma być do 40 procent odsetek osób z wyższym wykształceniem w wieku od 30 do 34 lat.

W Polsce to jedna trzecia, natomiast najwięcej osób z wyższym wykształceniem w tej kategorii jest w Irlandii - prawie połowa, najmniej w Rumunii i Czechach - około 17.procent. Nasz kraj słabo też wypada jeśli chodzi o uczenie się dorosłych. Unijny cel zakłada, że co najmniej 15 procent osób do 64.roku życia powinno uczestniczyć w procesie uczenia się przez całe życie, w Polsce to niecałe 5 procent, w Danii ponad 30.