We Francji spada konsumpcja
-
IAR
We Francji zanotowano na początku roku znaczny spadek konsumpcji. Główną przyczyną tego zjawiska jest mniejsze zainteresowanie Francuzów zakupem nowych samochodów.

Według informacji francuskiej instytucji statystycznej INSEE, konsumpcja spadła w styczniu tego roku o 2,7 procent w stosunku do grudnia roku ubiegłego. Ten niepokojący wskaźnik wynika przede wszystkim z gwałtownego spadku sprzedaży samochodów. Między grudniem a styczniem spadek ten wyniósł prawie 17 procent. Francuzi w dalszym ciągu lubią samochody, zwłaszcza rodzimych marek, zabrakło im jednak motywacji finansowej, by w dalszym ciągu masowo je kupować. Z końcem roku nastąpił kres rządowych programów dofinansowywania zakupu nowych aut. W roku 2009 dopłaty do nich mogły wynieść nawet do 2 tysięcy euro.
Francuzi kupują zatem mniej samochodów, ale nadrabiają to chociaż częściowo... zakupami mebli. Łączne obroty w dziedzinie wyposażenia mieszkań wzrosły w styczniu o 1,3 procent. Wzrosła również konsumpcja w kilku innych kategoriach produktów, jednakże łączny wskaźnik jest negatywny.