Historia kina rosyjskiego: Od narodzin kina do rozwoju filmu niemego
-
wschod24.pl
Pierwszy pokaz film w imperium rosyjskim zorganizowano dnia 4 maja 1896 r, na otwarcie sezonu letniego w petersburskim lokalu „Akwarium. Po miesiącu kinematograf zawędrował już do Kijowa, Charkowa, Rostowa na Donem i Niżnego Nowogrodu. Młody dziennikarz Maksym Gorki, który był na pokazie filmowym wróżył kinematografowi wielką przyszłość.
Pierwsze pokazy urządzano dla elity towarzyskiej z dużych miast. Potem kino powędrowało na prowincję. Projekcję „żywych obrazów” puszczano w czasie widowisk jarmarcznych i programów cyrkowych.
Pierwszy film krótkometrażowy nakręcono w Rosji 14 maja 1896 r. z okazji uroczystości koronacyjnych w Moskwie cesarza Mikołaja II. Autorem filmu był operator Camille de la Serde, przysłany specjalnie z Paryża przez braci Lumière’ów.
Pierwsze stałe kino założono w Moskwie w roku 1902, w pięć lat później było już tam 80 iluzjonów. W 1910 roku w całej Rosji było już 1200 kin stałych. W tym okresie, aż do roku 1908 rynek zdominowały zagraniczne wytwórnie „Pathè” oraz „Gaumont”, które strzegły swej monopolistycznej pozycji. Inne firmy, chcąc zadomowić się w Rosji ściągały tu swoich reżyserów, a ci, bez znajomości realiów, języka i kultury kręcili adaptacje literatury rosyjskiej.

Monopol zagranicznych producentów zdołał osłabić dopiero Aleksander Chanżonkow (1877-1945),były oficer kozacki, pochodzący ze zubożałego ziemiaństwa. W 1907 założył w Moskwie towarzystwo akcyjne „Chanżankow i Spółka”, które wysunęło się na pierwsze miejsce wśród rosyjskich producentów. Atelier Chanżonkowa produkowało melodramaty, filmy salonowo-psychologiczne o banalnej tematyce. Okres ten w kinematografii rosyjskiej zyskał miano „chanżankowszczyzny” (1908-1914). Ze względu na ograniczenia techniczne filmy były bardzo krótkie. „Anna Karenina” trwała tylko 12 minut. Największym osiągnięciem Chanżonkowa był jeden z pierwszych filmów pełnometrażowych na świecie „Obrona Sewastopoloa” (1911).
Nowy okres w rosyjskiej kinematografii stanowi I wojna światowa. Odcięcie dowozu filmów zagranicznych przyczyniło się do gwałtownego rozwoju kina rodzimego. Powstawały nowe wytwórnie, podnosił się poziom technicznych i artystycznych ich produkcji.

Inną ważną postacią filmu był Włodzimierz Gardin (1877-1965), reżyser, scenarzysta i aktor. Do filmu rosyjskiego wniósł swoje doświadczenia teatralne. Wyreżyserował około 40 filmów, wśród nich „Klucze szczęścia”, „Szlacheckie gniazdo”, „Upiory”. Królem wśród aktorów, mistrzem gry realistycznej i psychologicznej był Iwan Mozżuchin (1889-1939), pochodzący z rodziny inteligenckiej. Zagrał pamiętne role w „Damie pikowej” i „Ojcu Sergiuszu’ Protazonowa, „Obronie Sewastopola” Chanżonkowa. Jego kariera skończyła się wraz z nadejściem kina dźwiękowego.
Po zwycięskiej rewolucji lutowej 1917 r. i obaleniu caratu władzę objął Rząd Tymczasowy, który pozostawił kinematografii wielką swobodę. Twórcy filmowi mogli zakładać własne stowarzyszenia i zabiegać o produkcję swoich filmów. Rewolucja październikowa zmienia radykalnie sytuację kinematografii – 27 sierpnia 1919 r. Lenin decyduje o przejściu przemysłu filmowego pod zarząd Ludowego Komisariatu Oświaty. Lenin sam nadzorował też rozwój kinematografii, w rozmowie z Anatolem Łunczarskim miał powiedzieć, że „ze wszystkich sztuk najważniejszy jest dla nas film”. W 1921 r. określono podstawowe rodzaje filmów: artystyczne (fabularne), kronikarsko-dokumentalne i popularnonaukowe. W okresie tym tematyka filmów zdominowana była przez wydarzenia wojny domowej.
Na początku lat dwudziestych sytuacja w kinematografii była skomplikowana – konkurowały ze sobą wytwórnie państwowe i prywatne, rynek rosyjski zalewany był przez filmy zachodnie, co spotykało się z niechęcią władzy państwowej. W 1923 r. władze wydały rezolucję o subwencjach rządowych dla rodzimej produkcji filmowej. W 1924 r. powołano stowarzyszenie filmowe „Sowkino” („Sowietskoje kino”). Zaczęły wychodzić pisma; „Kino”, „Sowietskij film”, „Sowietskoje kino”. W latach dwudziestych zaczęli wracać do Rosji niektórzy reżyserzy. Jednym z nich był wybitny twórca Jakow Protazanow. Jego filmy cieszyły się wielkim powodzeniem u publiczności, jak choćby komedia „Święto świętego Jorgena” (1930), w której reżyser ukazywał obłudę kleru.
Wybitną postacią tego okresu był też Dziga Wiertow (ros. Дзига Вертов, właściwie Denis Kaufman), reżyser, teoretyk filmu, twórca rosyjskiego filmu dokumentalnego i publicystycznego. Był twórcą grupy operatorów i montażystów „Kinooko”. Wiertow akceptował tylko sztukę agitacyjną, opisującą rzeczywistość rewolucyjną – był zaś wielkim przeciwnikiem filmu fabularnego. Odrzucał też wszelką grę aktorską oraz ingerencję reżysera – w tym duchu tworzył kroniki filmowe. Do jego największych osiągnięć można zaliczyć dzieła publicystyczne „Naprzód, Rady!” (1926) i „Szóstą część świata” (1926).

Kuleszow kształcił też młodych aktorów, jego uczniami w Państwowej Szkole Filmowej byli Wsiewołod Pudowkin, Władimir Fogel, Aleksandra Chochłowa, Borys Barnet, Sergiusz Komarow. Kuleszow miał jednak specyficzne poglądy na temat gry aktorskiej – aktor był dla niego modelem, który kształtowany jest przez reżysera. Nie wymagał więc od aktorów samodzielności i oryginalności artystycznej, a jedynie posiadania odpowiednich warunków zewnętrznych. Wraz z uczniami nakręcił dwa filmy eksperymentalne – parodystyczna komedię „Niezwykłe przygody Mr Westa w kraju bolszewików” (1924) i dramat przygodowy „Promień śmierci” (1925).
Jednym z największych twórców kina niemego, który sławę zyskał też poza granicami Związku Radzieckiego był Sergiusz Eisenstein (1898-1948) – reżyser, scenarzysta, teoretyk filmu. W młodości odebrał staranne wykształcenie, szczególny talent przejawiał do rysunku i teatru, w którym zaczął swoją artystyczną drogę. W marcu 1918 r. wstąpił do Armii Czerwonej i ponad dwa lata walczył na froncie.
W swoich filmach dał się poznać Eisenstein jako bard rewolucyjny – szczególnie widać to w arcydziele kinematografii radzieckiej lat dwudziestych „Pancerniku Potiomkin” (1925), nakręconym dla uczczenia dwudziestej rocznicy wybuchu rewolucji 1905 r. Najsłynniejszą sceną filmu jest mistrzowsko zrealizowana scena masakry ludności na schodach odeskich. W dziele swym zrealizował Eisenstein swoją zasadę „montażu akcji”, czyli montażu dowolnie wybranych atrakcji (fragmentu oddziałującego na emocje) w celu wywołania u widza emocjonalnego wstrząsu. Amerykańska Akademia Filmowa uznała ten film za najlepsze dzieło roku.

Do Moskwy wrócił w 1918 r. i wstąpił do szkoły filmowej przy Ludowym Komisariacie Oświaty, gdzie studiował w klasie Włodzimierza Gardina. Szybko, dzięki swemu talentowi został jego asystentem. Różnica zdań na temat zadań sztuki filmowej skłoniła jednak Pudowkina do przejścia do pracowni Kuleszowa. Z czasem i tu doszło do artystycznych rozbieżności, i Pudowkin, który dążył do pogłębienia psychologii odtwarzanych postaci musiał odejść z atelier Kuleszowa. W 1926 nakręcił film „Mechanika mózgu”, który nawiązywał do teorii Pawłowa o odruchach warunkowych.
Talent Pudowkina ujawnił się w pełni w jego filmie „Matka” (1926), nakręconym na podstawie powieści Gorkiego. Sam Gorki zgodził się na zmiany scenariusza, które znacznie odbiegały od powieści. Akcja filmu rozgrywa się w osiedlu robotniczym, a mechanizm akcji oparty jest na dramatycznych przeciwieństwach. Kolejny jego film „Koniec Sankt-Petersburga” zrealizowany został z okazji dziesiątej rocznicy rewolucji październikowej. Główny bohater filmu, który przyjeżdża ze wsi do miasta początkowo nie podziela nastrojów rewolucyjnych, ale pod wpływem doświadczanej niesprawiedliwości dokonuje się w nim ideowy przewrót.
Tekst pierwotnie ukazał się na stronie klubu miłośników kina rosyjskiego SPOTKANIE http://www.spotkanie.waw.pl/