05 maj 2014
CYKL: JAKOŚĆ INFRASTRUKTURY W POLSCE NA TLE SYTUACJI W UE ORAZ PRAKTYCZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA NIĄ STRUKTUR ZARZĄDZAJĄCYCH [I]
TRANSPORT MIEJSKI W POLSCE
dr inż. Rafał Ciołek
Funkcjonowanie transportu miejskiego w Polsce pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Najlepsza chyba jest sytuacja jeśli chodzi o poprawę punktualności. Powolutku poprawia się sam standard środków transportu na co ma wpływ w miarę systematyczna wymiana taboru.
AUTOBUSY I TRAMWAJE
Tu chyba sytuacja jest najlepsza. Tabor jest systematycznie wymieniany na niskopodłogowy, dość wygodny i cichy. Klimatyzacja latem już też działa lepiej o tyle że moc klimatyzatorów jest adekwatna do klimatyzowanej kubatury (wcześniej było z tym różnie). Nikt też już nie zabija gwoździami okien, pisząc bezczelnie że "klimatyzacja działa", chociaż de facto nie działała. Jedynym poważnym problemem jest brak przyciemnianych szyb. Najwyższy czas to zmienić.
METRO
Metro jest wyjątkowo hałaśliwe. Czy ci projektanci nie słyszeli nigdy o tunningu? Nie da się rozmawiać gdy skład zatrzymuje się na stacji. Jest też straszliwie powolne podobnie jak wszystkie schody ruchome. Ponadto na peronach jest niebezpiecznie bo nie ma fizycznej przegrody między nimi a torami (to samo dotyczy kolei) - ktoś więc może spaść (dziecko, niewidomy), popełnić samobójstwo lub nawet zostać wepchnięty pod skład. To powinno być rozwiązane w taki sposób że między peronem a torami jest bariera, w której są automatycznie otwierane drzwi, czasowo i przestrzennie zsynchronizowane z drzwiami składu metra.
KOLEJ MIEJSKA (SKM)
Wszystko byłoby pięknie gdyby nie permanentne awarie i wypuszczanie ludzi ze składu "w polu". Motorniczy po pół godzinie stania składu jest w stanie w końcu wyjść i bezczelnie oświadczyć zdenerwowanym pasażerom że nie wie co się dzieje bo nie może się dodzwonić do centrali. Absolutny skandal! Oczywiście nikt za to nie odpowiada a już ostatnią osobą która by chciała wziąć za to odpowiedzialność jest właśnie sam motorniczy. Nie można go zresztą nawet za bardzo skrytykować bo inni pasażerowie zaraz go wezmą w obronę w stylu "A co on winien? To system tak działa!". A nieprawda!!! Winien i to bardzo. Każde takie "rozgrzeszanie" powoduje wzrost bezczelności tych "specjalistów" i totalne olewanie klientów. Winna jest zarówno cała instytucja jak i poszczególni pracownicy, którzy nie szkolą się w rozwiązywaniu rzeczywistych problemów. Również tutaj daje się często we znaki brak przyciemnianych szyb - szczególnie w okresie letnim.
TRANSPORT SAMOCHODOWY
O taksówkach nie będę pisał bo to prywatne firmy i każdy sobie wybiera taką która mu pasuje. Natomiast jeśli chodzi o samochody prywatne to:
PARKINGI
Brak jest w cały czas dostatecznej ilości parkingów podziemnych, a istniejące naziemne bardzo często blokują całkiem spore tereny pod inwestycje zwłaszcza w centrach dużych miast
ULICE I CHODNIKI
Brak jest też dostatecznej ilości połączeń bezkolizyjnych, a działające w ich miejscach ronda są koszmarne i potwornie spowalniają ruch szczególnie w godzinach szczytu.
Brak dostatecznego nadzoru technicznego nad stosowanymi technologiami wykonawstwa ulic powoduje, że nowo oddana infrastrukturę za chwilę znowu trzeba będzie remontować.
Jakość kostki brukowej i/lub jej położenia na chodnikach często pozostawia wiele do życzenia. Nie wytrzymuje pierwszej zimy i pęka, a potem deszcz ją z wolna wypłukuje, czyniąc niebezpieczne dziury i niefunkcjonalne chodniki
PRZYSTANKI
Mamy dużą liczbę nowych, estetycznych przystanków i to cieszy. Niestety ich funkcjonalność praktyczna już trochę mniej. Nierzadko zadaszenie nie chroni dostatecznie przed deszczem, śniegiem czy słońcem.
SCHODY RUCHOME
Bardzo częste są awarie i są wyłączane. Dotyczy to także systemów mobilnych dla osób niepełnosprawnych.
GRAFFITI
Każda nowa infrastruktura (tu w szczególności mosty, budynki, ogrodzenia), od razu jest pokryta graffiti. Noe mówię tu o estetycznych projektach artystów ale o obrzydliwych bazgrołach marginesu. Wydaje się że jedynym rozwiązaniem jest pokrywanie obiektów materiałami antygraffiti'owymi do 3m tak aby potem można było takie graffiti zmyć. Ponadto skuteczny monitoring
_______________________________________________________________
Przy tak wysokich cenach za bilety miesięczne pasażerowie pasażerowie mają prawo a nawet obowiązek żądać od władz znacznie lepszej jakości usług transportowych.