Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

General Motors likwiduje markę Pontiac


27 kwiecień 2009
A A A

GM ogłosiło, iż w ramach planu restrukturyzacji zlikwiduje markę Pontiac, po blisko 83 latach od rozpoczęcia produkcji. General Motors stara się zdążyć przed upłynięciem 1 czerwca ultimatum od prezydenta Obamy, gdyż w przeciwnym razie będzie musiało ogłosić upadłość.

Równocześnie General Motors zlikwiduje blisko 21 tys. miejsc pracy do końca 2010 roku oraz zamknie 13 z 47 fabryk obecnie produkujących samochody marek wchodzących w skład koncernu. W poprzednich latach GM starało się zmienić profil Pontiaca tak, aby produkował samochody o sportowym charakterze. Próby te nie powiodły się jednak, w związku ze spadkiem sprzedaży aut tej marki. Oznacza to zniknięcie  producenta takich legend amerykańskiej motoryzacji Image
jak muscle-cars GTO czy TransAm.

Obecnie General Motors intensywnie ponaglany przez administrację prezydenta Obamy będzie starał się skonsolidować wokół czterech podstawowych marek - Chevroleta, Cadillaca, GMC i Buicka. Los pozostałych czyli Hummera, Saturna, Oldsmobile'a i niemieckiego Opla nadal nie jest jasny. General Motors jest obecnie podpięty do państwowej pożyczkowej kroplówki o wartości 15,4 mld USD, jednocześnie musi w terminie do 1 czerwca przedstawić zadowalający plan restrukturyzacji, aby uzasadnić przyznanie następnej transzy pomocy.

Konkurent GM z Detroit, Chrysler, również musi się liczyć z możliwością bankructwa, jeśli do 30 kwietnia nie zawrze porozumień ze związkowcami i strategicznego aliansu z włoskim Fiatem. Jak na razie udało się Chryslerowi doprowadzić do porozumienia z Canadian Auto Workers, na mocy którego firma tnąc płace zaoszczędzi 240 mln USD rocznie.

Trzeci z "Wielkiej Trójki", Ford, nie korzysta z pomocy publicznej, jednocześnie mocno pracując nad restrukturyzacją i cięciem kosztów. Udało się na przykład zmniejszyć zobowiązania wobec związkowców z United Auto Workers o blisko 500 mln USD, a koszty prowadzenia działalności o 1,9 mld USD. Prezes Forda Alan Mulally w oświadczeniu stwierdził, iż: "pomimo wyzwań Ford poczynił duże postępy w zwiazku z planem restrukturyzacji"

 

Źródła: foxnews.com, reuters.com, usnews.com